Kunnanhallitus, kokous 13.10.2025

§ 213 Pauli Ilmari Routamaan rahaston stipendien jakaminen 2025

AurDno-2018-254

Valmistelija

  • Juho Karisaari, juho.karisaari@aura.fi

Perustelut

Valtuuston 15.6.2020 hyväksymien Pauli Ilmari Routamaan rahaston sääntöjen mukaan rahaston stipendit ovat olleet kunnan ilmoitustaululla,​​​ Auranmaan viikkolehdessä sekä kunnan www-​​​​sivuilla julkaistulla ilmoituksella yleisesti haettavana 3.10.2025 klo 15.00 mennessä. Hakuilmoituksessa on maininta siitä,​​​​ että määräajan jälkeen saapuneita hakemuksia ei oteta huomioon.

Määräaikana kunnanhallitukselle on jätetty kolme stipendihakemusta.

Rahaston sääntöjen 4 §:n mukaan rahaston pääoman vuotuinen korko voidaan jakaa stipendeinä Auran kunnassa kotipaikan omaaville oppilaille,​​​​ jotka opiskelevat puutarha-​​​,​​​ maatalous-​​​ tai ravitsemusalaa ammattiin valmistavassa koulu-​​​,​​​ opisto-​​​ tai korkeakoulutasoisessa oppilaitoksessa ja jotka ovat suorittaneet hyväksyttävästi koulutukselle tai vuosikurssille asetetut opintotavoitteet. Myös edellä mainituissa oppilaitoksissa opiskelevat aikuisopiskelijat,​​​​ jotka ovat oikeutettuja ns. aikuisopintorahaan,​​​​ voivat saada stipendin.

Sääntöjen 6 §:n mukaan kunnanhallitus päättää stipendien myöntämisestä. Henkilökohtaisen stipendin suuruutta määriteltäessä otetaan huomioon hakijan opintojen kesto. Mikäli kertynyt vuotuinen korko tai osa siitä jää jakamatta,​​​​ lisätään tämä rahaston pääomaan.

Rahaston hoidosta ja stipendien jaosta aiheutuneet kulut kunnalla on oikeus periä rahaston vuotuisesta korosta.

Stipendirahaston säännöissä edellytetään,​​​​ että hakijoiden kotipaikka on Aura. Kaikki hakijat ovat auralaisia ja opiskelevat stipendiin oikeuttavissa oppilaitoksissa.

Hakijoiden tiedot ovat esityslistan oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus päättää jakaa Pauli Ilmari Routamaan rahastosta stipendit seuraavasti:

Miia Tapio, Jami Rajakangas ja Nea Rosen: kullekin 500 euron stipendi.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

hakijat, kirjanpito

Muutoksenhaku

Päätökseen tyytymätön saa tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus osoitetaan kunnanhallitukselle ja toimitetaan keskushallintoon. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jollei muuta näytetä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä (7.) päivänä sen jälkeen, kun asiakirja on annettu postin kuljetettavaksi. Saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan saadun tieto saantitodistuksen osoittamana päivänä. Erillistä tiedoksisaantitodistusta käytettäessä päätöksestä katsotaan saadun tieto todistukseen merkittynä päivänä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Sähköinen asiakirja täyttää myös kirjallisen asiakirjan vaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon vaaditaan oikaisua

- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

- millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Vaatimuksen perusteineen on käytävä ilmi oikaisuvaatimuksesta. Tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus ja siinä on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä saa kunnan keskushallinnosta.

Keskushallinnon yhteystiedot:
käyntiosoite Tuulentie 1, Aura
postiosoite Auran kunta, Tuulentie 1, 21380 Aura
sähköposti kunta@aura.fi
avoinna arkisin klo 9.00-15.00.