Sivistyslautakunta, kokous 5.6.2024

§ 32 Perusopetusikäisten avustajapalveluiden tarkastelu

AurDno-2024-214

Valmistelija

  • Taija Marttila, taija.marttila@aura.fi

Perustelut

Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Tukea on annettava heti, kun tuen tarve ilmenee. Oppilas saattaa tarvita oppimisessa ja koulunkäynnissä tukea tilapäisesti tai pitempiaikaisesti. Tuen tarve voi vaihdella vähäisestä vahvempaan tai oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa. Koulun antama tuki riippuu vaikeuksien laadusta ja laajuudesta. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi oppilaan tilannetta tulee seurata ja aloittaa tuen antaminen heti, kun siihen ilmenee tarvetta. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Tukea annetaan niin kauan ja sen tasoisena kuin se on tarpeellista. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki.

Perusopetuslain §17 säädetään oppilaan erityisestä tuesta. Erityisestä tuesta tehdään aina hallintopäätös.

Perusopetuslain §31 toteaa seuraavaa: Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. Vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä 39 §:n nojalla järjestettävät palvelut.

Auran kunnassa erityisen tuen päätöksen saaneet oppilaat opiskelevat pääsääntöisesti erityisen tuen pienryhmissä. Näissä ryhmissä työskentelevät eritysluokanopettaja ja koulunkäynninohjaaja työpareina. Ryhmäkohtainen koulunkäynninohjaaja avustaa kyseisen ryhmän oppilaita tarvittaessa. Tällä hetkellä joillakin perusopetuksen oppilaista on erityisen tuen päätökseen kirjattuna henkilökohtaiset avustajapalvelut. Koska lainsäädännössä ei säädetä kuitenkaan ehdotonta oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan, vaan arvio tehdään yksilökohtaisesti, on syytä tarkastella henkilökohtaista avustajatarvetta entistä harkitummin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jaana Ranta-aho, jaana.ranta-aho@aura.fi

Sivistyslautakunta päättää, että

  1. perusopetuksessa kohdennetaan ohjaajapalvelut ryhmäkohtaiseen avustamiseen ja että
  2. myönnettäessä henkilökohtaista avustajapalvelua käytetään tarkkaa harkintaa ja päätöksen tukena tulee olla asiantuntijalausunto tuen tarpeesta.

Päätös

Päätösehdotuksen mukaan.