Perustelut
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirretään valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025 (jatkossa ’’TE-uudistus’’). Työvoimapalveluiden toiminnan tulee jatkua keskeytyksettömänä TE-uudistuksesta huolimatta. Asiakkailla tulisi olla riittävät palvelut käytettävissään vuoden 2025 alusta, ja palveluohjauksen tulisi toimia katkotta vuodenvaihteen 2024–2025 yli.
Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) ja sen esitöiden mukaan järjestämisvastuussa oleva työvoimaviranomainen päättää jatkossa järjestämiensä palvelujen tuottamistavasta. Työvoimaviranomainen voi tuottaa palvelut itse tai hankkia niitä yksityisiltä palveluntuottajilta.
Valtioneuvoston antaman toimintasuosituksen (Toimintasuositus TE-palveluhankintojen tekemisestä ja sopimusten siirtämisestä uusille työvoimaviranomaisille TE-palvelut 2024 -uudistuksessa, 27.11.2023) mukaan kuntien tulee ryhtyä lain voimaantulon edellyttämiin toimeenpanotoimiin jo ennen kuin laki työvoimapalveluiden järjestämisestä tulee voimaan. Kunta voi toimia yleisen toimialansa puitteissa ja tehdä hankintoja julkisista työvoimapalveluista jo ennen vuotta 2025. Kunnan kilpailuttamaan hankintasopimukseen perustuva julkisten työvoimapalveluiden tuottaminen voi kuitenkin alkaa vasta järjestämisvastuun siirtymisen jälkeen eli 1.1.2025. Mikäli kunta kilpailuttaa hankintoja vuoden 2024 puolella, tulee sen allekirjoittaa hankintapäätökset ja muut asiakirjat hankintaan liittyen.
Turun työllisyysalueen valmisteluorganisaation Palvelut-työryhmä ja Hankinnat-työryhmä ovat kartoittaneet hankinnat, joiden kilpailutus on aloitettava vuoden 2024 aikana Turun kaupungin toimesta. Kyseiset hankinnat ovat välttämättömiä työvoimapalveluiden toiminnan keskeytyksettömän toiminnan kannalta. Suurin osa kilpailutettavista hankinnoista on ns. puitesopimuksia, joissa palveluiden tilaukset tehdään erillisillä päätöksillä eli sopimuksen käyttämisestä syntyy kustannuksia vasta, kun palvelua tilataan sopimuksen perusteella. Palvelun käytöstä päätetään yhteistoimintasopimuksen ja kuntalain 54 §:n mukaisen sopimuksen perusteella. Hankinnan ennakoitu arvo kuvaa puitesopimuksen kokonaisarvoa koko työllisyysalueen osalta.
Em. valtioneuvoston toimintasuosituksen mukaan hankintayksikön (tässä tapauksessa Turun kaupungin), joka aikoo ryhtyä kilpailutustoimiin vuoden 2024 aikana myös työllisyysalueen muiden kuntien puolesta, tulee hankkia näiltä valtuutus toimiin. Turun kaupunki on pyytänyt Turun työllisyysalueen muilta kunnilta valtakirjan (liite 1), jotta se voi kilpailuttaa tarvittavat hankinnat ja käsittelemään niihin mahdollisesti liittyvät muutoksenhakuasiat ja vastaavat. Mikäli työllisyyslautakunta ei ole tehnyt hankintapäätöksiä 31.10.2024 mennessä, valtuutus siirtyy Turun kaupungin kansliapäällikölle 1.11.2024 alkaen kuitenkin siten, että työllisyyslautakunnalla on myös mahdollisuus tehdä tarvittavat hankintapäätökset 31.10.2024 jälkeisenä aikana.
Valtuutus koskee seuraavia hankintoja:
- Maahanmuuttajien ruotsinkielinen kotouttamiskoulutus, hankinnan ennakoitu arvo noin 500 000 euroa, puitesopimus
- -FEC-koulutus, hankinnan ennakoitu arvo on noin 150 000 euroa, puitesopimus
- TyöpaikkaRuotsi/TyöpaikkaSuomi, hankinnan ennakoitu arvo on noin 150 000 euroa, puitesopimus
- Psykologiset testisovellukset, hankinnan ennakoitu arvo on noin 200 000 euroa, puitesopimus
- Työelämän lupa- ja korttikoulutukset, hankinnan ennakoitu arvo on noin 290 000 euroa, puitesopimus
- Ajanvarausjärjestelmä, hankinnan ennakoitu arvo on noin 55 000 euroa
- Yhteishankintakoulutuksia (rekry-, täsmä- ja muutoskoulutukset), erikseen tilattavia pienhankintoja, joiden ennakoidut arvot yhteensä noin 200 000 euroa
Ehdotus
Esittelijä
-
Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi
Kunnanhallitus päättää Auran kunnan puolesta myöntää Turun kaupungille liitteen 1 mukaisen valtakirjan.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.