Kunnanvaltuusto, kokous 26.5.2025

§ 24 Tilintarkastusyhteisön valinta vuosiksi 2025-2030

AurDno-2024-376

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maija-Liisa Sibakow, maija-liisa.sibakow@aura.fi

Perustelut

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta (Kuntalaki 121 §)  

Valtuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka tulee olla julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan hyväksymä yhteisö (JHT-yhteisö). Yhteisön on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi julkishallinnon ja -talouden hyväksytty tilintarkastaja (JHT-tilintarkastaja). Tilintarkastajat toimivat tehtävissään virkavastuulla.

Kunnan tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava kunnan tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.

Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Kunnanvaltuusto on 22.1.2013 § 33 päättänyt tilintarkastajan toimikaudeksi kuusi vuotta.

Tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman ja riittävän laajan tilintarkastuksen toimittamiseen.

Auran kunnassa tilintarkastusyhteisönä toimikaudella 2019 - 2024 on toiminut BDO Oy (Audiator) ja vastuullisena tilintarkastajana JHT Sinikka Niitynperä sekä JHT Kirsi Ehrlund.

Tilintarkastuspalveluiden hankintahinta kuudeksi vuodeksi ei todennäköisesti  Auran kunnassa ylitä hankintalain mukaista 60 000 euron kynnysarvoa. Hankintaa ei näin ollen  tarvitse kilpailuttaa hankintalain mukaisesti.

Kunnan tytäryhteisöt ovat: Kiinteistö Oy Horsmanhaka ja Kiinteistö Oy Auran vuokra-asunnot.

Hallintojohtaja on valmistellut ja lähettänyt tarjouspyynnöt kolmelle tililintarkastusyhteisölle: BDO Oy, KPMG ja PricewaterhouseCooppers. Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja on hyväksynyt tarjouspyynnön.Tarjouspyyntö oheismateriaalina. Tarjousten viimeinen jättöaika on 19.12.2024 klo 12.00.

Ehdotus

Esittelijä

Jarkko Granat, jarkko.granat@aura.fi

Lautakunta käsittelee saapuneet tarjoukset ja päättää, minkä tilintarkastusyhteisön se esittää valtuustolle valittavaksi  tilintarkastusyhteisöksi vuosiksi 2025-2030.

Päätös

Määräaikaan mennessä vain BDO Audiatro Oy oli jättänyt tarjouksen. Tarjous on tajouspyynnön mukainen.  Tarjottu tarkastuspäivän hinta on 890,00 €. Kunnan tilintarkastukseen tarvittavien päivien määrä on arvioitu olevan 10 päivää, tytäryhtiöiden 2 päivää sekä eu-hankkeiden tarkastuksen tarpeen mukaan. Arvioitu kustannus on 13.720,00 €/vuosi.

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle, että se valitsee Auran kunnan tilintarkastusyhteisöksi vuosiksi 2025-2030 BDO Audiator Oy:n.

Valmistelija

Tuija Pellosmaa, Hallintojohtaja, tuija.pellosmaa@aura.fi

Perustelut

Lautakunnan edellisen kokouksen jälkeen on selvinnyt, että kunta on saanut määräaikaan mennessä myös toisen tarjouksen hankinnat@aura.fi -kansion roskapostiin. Näin ollen myös toinen tarjous olisi tullut ottaa huomioon tarjousten käsittelyssä. Tarjouspyyntö on ollut epätarkka, joten saatuja tarjouksia ei voida vertailla keskenään. On myös tulkinnanvaraista vastaavatko saadut tarjoukset tarjouspyyntöä tarjottujen tarkastuspäivien osalta. Lisäksi lautakunnan päätösehdotus valtuustolle sisältää asiavirheen.

Hansel on kilpailuttamassa kuntien tilintarkastuksen palveluita ajalle 2025 - 2031. Kilpailutukseen voi liittyä 31.3.2025 mennessä. Kilpailutus alkaa 1.4.2025. Hankinnan kohteena ovat tilintarkastuksen palvelut: lakisääteinen tilintarkastus, tarkastuslautakunnan tukipalvelut sekä projekti- ja hanketarkastukset. Minikilpailutuksen voi julkaista aikaisintaan 1.4.2025. Tavoite on, että yhteishankinta on hyödynnettävissä keväästä 2025 alkaen.

 

Ehdotus

Tarkastuslutakunta päättää keskeyttää tilintarkastusyhteisön hankinnan, koska hankinnassa on menettelyvirheitä, tarjouspyyntö on ollut epäselvä ja lautakunnan päätöksessä on virhe.

Samalla lautakunta päättää, että kunta liittyy Hanselin järjestämään tilintarkastuspalveluiden kilpailutukseen ajalle 2025-2030.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Kirsi Kulmala, kirsi.kulmala@aura.fi

Perustelut

Auran kunta on liittynyt Hanselin järjestämään tilintarkastuspalveluiden kilpailutukseen ajalle 2025-2030. Hallintojohtaja on valmistellut ja lähettänyt tarjouspyynnön Hanselin järjestämän kilpailutuksen kautta. Tarjousten viimeinen jättöaika on 19.5.2025 klo 12.00. 

Ehdotus

Esittelijä

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Tarkastuslautakunta käsittelee saapuneet tarjoukset ja päättää, minkä tilintarkastusyhteisön se esittää valtuustolle valittavaksi tilintarkastusyhteisöksi vuosiksi 2025-2030.

Päätös

Määräaikaan mennessä tarjouksen ovat jättäneet BDO Audiator Oy ja KPMG Oy Ab. Tarjoukset ovat tajouspyynnön mukaisia. BDO Audiator Oy:n tarjottu tarkastuspäivän hinta on 1113,00 € ja vertailuhinta 80318,00 €. KPMG Oy Ab:n tarjottu tarkastuspäivän hinta on 950,00 € ja vertailuhinta 74260,00 €. Kunnan tilintarkastukseen tarvittavien päivien määrä on arvioitu olevan 66 henkilötyöpäivää, tytäryhtiöiden 6 henkilötyöpäivää sekä hanketarkastuksen 10 henkilötyöpäivää.

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle, että se valitsee Auran kunnan tilintarkastusyhteisöksi vuosiksi 2025-2030 KPMG Oy Ab:n.

Ehdotus

Valtuusto päättää valita Auran kunnan tilintarkastusyhteisöksi vuosiksi 2025-​2030 KPMG Oy Ab:n tarkastuslautakunnan esityksen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin

Tiedoksi

BDO Audiator Oy, KPMG Oy Ab

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

-se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

-kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

-päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,

-päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai

-päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Postiosoite: PL 32, 20101 TURKU    

Käyntiosoite: Sairashuoneenkatu 2 – 4, 20100 TURKU

Sähköpostiosoite: turun.hao(at)oikeus.fi

Puhelinnumero: 029 56 42410

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

-päätös, johon haetaan muutosta

-miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

-päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Auran kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: Tuulentie 1, 21380 AURA      

Käyntiosoite: Tuulentie 1, AURA 

Sähköpostiosoite: kunta(at)aura.fi    

Puhelinnumero: 040 127 2897            

Kirjaamon aukioloaika arkisin klo 9 – 15.

 

VALITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi