Perustelut
Itäkaaren asukkaalta on tullut tekniselle lautakunnalle osoitettu aloite, hidastekorokkeen lisäämiseksi Itäkaarelle.
Aloitteessa hidastekorokkeen tarpeellisuutta perustellaan alueen lapsiperheiden turvallisuuden parantamiseksi ja koska liikennemäärät on monin kertaistuneet uuden asuinalueen vuoksi.
Rakenteellisia hidasteita tarvitaan, mikäli väylän poikkileikkaus, geometria sekä ympäristö ja ratkaisujen yksityiskohdat eivät viesti sopivasta liikennekäyttäytymisestä ja oikeasta nopeustasosta. Rakenteellisten hidasteiden tarvetta lisää myös tiellä toistuvat ylinopeudet. Rakenteelliset hidasteet vaikuttavat ajomukavuuteen sekä voivat aiheuttaa ympäristöhaittoja (melu, tärinä) ja vaurioita kulkuvälineeseen, mikäli tavoiteltu ajonopeus ylitetään. Tästä syystä hidasteiden mitoitukselle ja merkitsemiselle on tarkat vaatimukset. Hidasteiden käyttö rajoittuu pääsääntöisesti väylille, joiden nopeusrajoitus on enintään 50 km/h.
Hakemus on oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Tuohi, Tekninen johtaja, kari.tuohi@aura.fi
Tekninen lautakunta päättää kokouksessa hidastekorokkeen lisäämisestä sekä linjaa periaatteet, minkä perusteella hidastekorokkeita asennetaan.
Liikenneympäristönturvallisuuden parantamiseksi on myös muita vaihtoehtoja, joista keskustellaan kokouksessa.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti että hidastekorokkeen asentamiseen ei ole vielä riittävästi perusteita. Lisäksi lautakunta päätti että Itäkaarelle asennetaan nopeusnäyttötaulu rauhoittamaan liikennettä ja sen avulla saadaan myös seuranta tietoa liikennemääristä ja nopeuksista. Tilannetta seurataan ja seurantajakson jälkeen, käsitellään asiaa uudelleen keväällä 2026.
Teknisessä toimessa valmistellaan ohjeet ja kriteerit hidastekorokkeiden käsittelyä varten.
Teknisessä lautakunnassa keskusteltiin myös nopeusrajoituksen laskemisesta Tarvasjoentiellä, Itäkaaren ja Nälkämäentien välillä. Asiasta keskustellaan seuraavassa liikenneturvallisuustyöryhmässä. Tarvasjjoentie on maantie ja ELY-keskuksen hoidossa.