Perustelut
Sote- uudistuksen yhteydessä kuntien omistuksessa olleet sote- ja pela- kiinteistöt jäivät kunnissa pääsääntöisesti kuntien omistukseen ja hyvinvointialueet tulivat niihin vuokralle. Uudistuksen voimaantuloon liittyvä voimaanpanolaki määritteli alkuvuosien vuokra- ajan ja vuokratason, mutta tilanne tulee muuttumaan vuoden 2026 alusta.
Kunta ja hyvinvointialue ovat keskenään tasavertaisia juridisia toimijoita. Tämä korostuu vuokrasopimuksissa, joita kunnat ja alueet ovat tehneet sosiaali- , terveys- ja pelastustoimen kiinteistöistä. Jos kunta tulevaisuudessa jatkaa toimitilojen hallintaa, ottaa roolin kiinteistökehittäjänä ja vuokraa omistuksessaan olevia kiinteistöjä hyvinvointialueille, tulee toiminta kuntalain mukaan yhtiöittää. Myös sopimusehdot, tärkeimpänä vuokrataso, sovitaan tuolloin uudelleen. Yhtiöittämisvelvoitteella varmistetaan se, että hyvinvointialueelle vuokratun rakennuksen vuokrataso kattaa jatkossa rakennuksen kaikki kulut, ja kunnille ei tule houkutusta tarjota tiloja huomattavan pienellä vuokralla lähipalveluiden säilyttämiseksi. Samoin yhtiöittämisen tulisi estää hyvinvointialueiden mahdolliset vaatimukset vuokrien pienentämisestä niiden talouden tasapainottamiseksi.
Siirtymäajan jälkeen kunnan katsotaan toimivan vuokranantajana kilpailutilanteessa markkinoilla, mikä edellyttää kuntalain 126 §:n mukaan pääsääntöisesti toiminnan yhtiöittämistä tietyin poikkeuksin. Yhtiöittämisvelvoite perustuu kilpailuneutraliteettivaatimukseen. Kunnan toimiessa markkinoilla, sen tulee toimia samoin pelisäännöin kuin markkinoilla toimiva yksityinen toimija.
Ennen tilojen yhtiöittämistä tulee arvioida yhtiöittämisen vaihtoehtoja kiinteistöjen luovutuksen aiheuttamien juridisten sekä verotukseen ja hallintoon liittyvien vaikutusten osalta mahdollisimman kattavasti sekä selvittää yhtiön elinkelpoisuus ja arvioida yhtiöittämisen vaikutukset kunnan talouteen. Tämän tarkastelun perusteella voidaan muodostaa perusteltu näkemys yhtiöittämisen laajuudesta, tavasta sekä tarvittavista toimenpiteistä ja aikataulusta.
Yhtiöittämisvelvollisuuden täyttämiseksi tekninen johtaja on kilpailuttanut ja tilannut Finwise Oy:ltä selvityksen kunnan omistamista, ulkopuolelle vuokrattavista kiinteistöistä sekä mahdollisista yhtiöittämistavoista ja niiden vaikutuksista. Selvityksen tarkoituksena on tukea kiinteistöyhtiön perustamiseen liittyvää valmistelua ja päätöksentekoa kunnassa. Selvitys viedään kunnanhallituksen käsiteltäväksi 1.9.2025.
VARHA:N kanssa ei ole vielä vuokraneuvotteluja käyty ja neuvottelu kutsun pitäisi tulla lähi aikoina.
Alustavan aikataulun mukaan yhtiöittämisselvitys laaditaan elokuun 2025 loppuun mennessä ja selvityksen pohjalta yhtiöittämistä koskevat periaate päätös käsitellään kunnanhallituksessa syyskuun loppuun mennessä. Varsinainen yhtiöittäminen tai muut toimenpiteet tullaan tekemään vuoden 2025 loppuun mennessä, niin että mahdollisesti perustettava yhtiö aloittaa toiminnan 1.1.2026. Yhtiöittämisselvityksen jatko selvittäminen edellyttää kiinteistöliiketoiminnan ja -talouden sekä yhtiöoikeudellisen ja verotusta koskevan lainsäädännön erityisasiantuntemusta, joista pyydetään erillinen tarjous ja selvitystä jatketaan ostopalveluna.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Tuohi, Tekninen johtaja, kari.tuohi@aura.fi
Tekninen lautakunta toteaa tämän hetken selvityksen tietoon saatetuksi ja lähettää asian edelleen kunnanhallituksen käsiteltäväksi.
Päätös
Päätös on päätösehdotuksen mukainen.