Perustelut
Auran Kokoomuksen valtuustoryhmä jätti valtuustoaloitteen valtuuston kokouksessa 18.8.2025 koskien kunnan palveluita.
"Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, että Auran kunnassa asetetaan kuntalainen aidosti palvelujen keskiöön. Aloitteen tavoitteena on kehittää kunnan palveluja niin, että asiakaskokemus on sujuva, ystävällinen ja helposti saavutettava – palvelu alkaa heti -periaatteella."
Aloitteen keskeisinä ehdotuksina ovat
- Asiakaskokemuksen parantaminen kaikissa palveluissa.
- Hyvien tekojen näkyväksi tekeminen.
- Viestinnän ja vuorovaikutuksen lisääminen.
- Palautteen hyödyntäminen.
Valtuustoaloite on pykälän liitteenä.
Asiakaskokemus, sen mittaaminen ja seuranta ovat keskeinen osa asiakasymmärryksen muodostamista. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, voi hän äänestää niin sanotusti jaloillaan, mikä kunnassa tarkoittaisi pahimmillaan kotikunnan vaihtamista. Siksi on tärkeää ajatella myös kuntaa palveluja tuottavana organisaationa ja kuntalaisia asiakkaina. Onnistuneen asiakaskokemuksen keskeisinä tekijöinä ovat henkilöstön ja kuntalaisten tyytyväisyys. Onnistunut asiakaskokemus on yksi kunnan menestyksen mittari. Menestyvä kunta tarvitsee kirkkaan vision, selkeät tavoitteet ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.
Asiakaskokemuksen ammattilaisen kanssa on valmisteltu pohjaa asiakaskokemuksen kehittämisprosessille, joka voitaisiin toteuttaa vuonna 2026 ennen kuntastrategian päivitystyön käynnistämistä. Asiakaskokemuksen kehittämisen kautta saataisiin hyvä tietopohja ja askelmerkit tulevalle strategiakaudelle. Ehdotus asiakaskokemuksen kehittämisen prosessiksi on pykälän liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi
Kunnanhallitus päättää hyväksyä Kuntalainen keskiössä -asiakaskokemuksen kehittämismallin kuntastrategian päivittämistyön pohjaksi.