Perustelut
Valtatiestä 9 on valmistunut Turku-Tampere-kehityskäytäväselvitys vuonna 2014. Selvityksessä on esitetty kolmen ohituskaistaparin toteuttaminen valtatielle 9 välille Aura-Loimaa. Kehityskäytäväselvityksen jälkeen ohituskaistapareista on laadittu toimenpideselvitys vuonna 2013 ja nyt laadinnassa olevan tiesuunnitelman ratkaisut pohjautuvat vuoden 2013 toimenpideselvitykseen.
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus laatii tiesuunnitelmaa valtatielle 9, jossa esitetään rakennettavaksi kolme ohituskaistaparia välille Aura-Loimaa. Ohituskaistapariosuudet ovat:
- Kuuskoski – Jalkala, Aura ja Pöytyä
- Kumila – Mellilä, Pöytyä ja Loimaa
- Koskenranta – Rantalankulma, Loimaa
Tiesuunnitelma on tavoitteena saada valmiiksi vuoden 2025 aikana, jonka jälkeen suunnitelma viedään ELY-keskuksen toimesta hallinnolliseen käsittelyyn. Tiesuunnitelmista on tavoitteena pitää erillinen yleisötilaisuus ennen kesää. ELY-keskuksen edustajat olivat Auran kunnantalolla neuvottelussa, jossa käsiteltiin uutta eritasoliittymää, keskiviikkona 8.1.2025. Kokouksessa sovittiin, että ELY-keskus toimittaa Auran kunnalle tiesuunnitelman laadinnan aikaisen lausuntopyynnön eritasoliittymästä ja siihen liittyvästä kustannustenjaosta.
ELY-keskus pyytää Auran kuntaa ilmoittamaan ja ottamaan kantaa lausunnossaan seuraaviin asioihin:
- Onko kunnalla tarkoituksena alkaa kehittämään alueen toimintoja ja mikäli on, niin minkälaisella aikajänteellä? - mikäli kunta näkee, että osayleiskaavan mukaisten toimintojen toteutus on hyvin kaukana tulevaisuudessa, eritasoliittymää ei esitetä tiesuunnitelmassa
- Mikäli kunta haluaa, että eritasoliittymä esitetään tiesuunnitelmassa, sitoutuuko kunta perusratkaisun (vaihtoehto 1) ja eritasoliittymän (vaihtoehto 2) väliseen kustannuseroon, jolloin kunnan kustannusosuus on 2,11 miljoonaa euroa.
Kuntaa pyydetään huomioimaan lausunnossaan, että osa eritasoliittymän ratkaisuista sijoittuu Pöytyän kunnan puolelle. Kunnan tulee varmistaa ratkaisun hyväksyttävyys myös Pöytyän kunnan kannalta sekä sopia mahdollisten kustannusten jakautumisesta kuntien välillä. Lausunto pyydetään toimittamaan 10.3.2025 mennessä.
Lisätietoa oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi
Auran kunnanhallitus lausuu selosteessa esitellystä asiasta seuraavaa:
- Liittymän kohdalle ollaan osayleiskaavaassa suunniteltu vuonna 2022 teollista toimintaa. Suunnitelmat perustuivat vuonna 2022 sinä hetkenä työnalla olevaan tiesuunnitelmaan ja alueella jo toimivaan teollisuuteen. Raskas liikenne on kulkenut nykyisen/poistuvan liittymän kautta ja raskasta liikennettä ei voi ohjata Auran ydinkeskustaan. Tällä hetkellä tilanne on muuttunut, kun teollinen toiminta on alueella vähentynyt eikä alueella ole toistaiseksi tiedossa uutta toimintaa. Koska tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin oikeusvaikutteista kaavaa, mutta se voidaan hyväksyä, kunhan tiesuunnitelma ei estä eritasoliittymän toteuttamista myöhemmin, niin kestävän kehityksen mukaisesti tulisi risteyssilta (S3) ja valtatien osuus (pyykkiväli pyykiltä 1800 - 2400) esittää/toteuttaa riittävän leveänä, jotta Matassuon eritasoliittymärampit voitaisiin toteuttaa myöhemmin tarpeen tullessa. Teollista toimintaa keskitetään tällä hetkellä Auranportin alueelle.
- Kunnalla ei ole tällä hetkellä perusteita sitoutua vaihtoehdon 2:en mukaiseen ratkaisuun koko summalla, koska alueella on Auran kunnan puolella tällä hetkellä vain vähän asutusta sekä teollista toimintaa eikä aluetta ei ole suunnitteilla lähivuosina kehittää. Vaihtoehto 2 palvelee tällä hetkellä enemmän muita tienkäyttäjiä. Osayleiskaavaa on kuitenkin laadittu vaihtoehto 2 perusteella, koska tiesuunnitelmia laadittiin saman aikaisesti ja alueen käyttöä suunniteltiin tulevan tieverkon perusteella. Liittymä suunniteltiin Auran kunnan puolelle, koska kunta ei voi tehdä osayleiskaavaa naapurikunnan puolelle ja liittymän paikka piti tiesuunnittelua varten osayleiskaavassa osoittaa. Kuntien kustannusosuuksista valtion infraan liittyen ei ole aiemmin ollut puhetta eikä muistakaan uusista liittymäratkaisuista lähtökohtaisesti tule kunnille kustannuksia. Vaihtoehto 1:en mukainen ratkaisu lisää liikennettä Jalkalan liittymään ja Auran kunnan keskustaan. Lisäksi tämän vaihtoehdon myötä alueen kehitys on heikompaan, koska liittymä Valtatie 9:lle on huomattavasti kauempana. Mikäli suunnitelmat tehdään vaihtoehdon 1 mukaisesti, lisääntynyt liikenne pitää huomioida muiden liittymien suunnittelussa (Jalkala ja Auran keskusta). Valtion infran ollessa kyseessä Auran kunta ei voi ottaa vastuulleen neuvottelua Pöytyän kanssa eikä antaa asiasta lausuntoa Pöytyän kunnan puolesta. Lain (LjMTL 40§) mukaan "Maantien rakentamisen yhteydessä hankkeesta vastaava voi poistaa kustannuksellaan tiesuunnitelmassa kielletyn liittymän tai estää sen käytön, kun hyväksyttävä korvaava kulkuyhteys on järjestetty. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi poistaa kustannuksellaan asemakaavan vastaisen liittymän tai estää sen käytön, jos hyväksyttävä korvaava kulkuyhteys on järjestetty. Ennen toimenpiteeseen ryhtymistä on asianomaiselle kiinteistön omistajalle tai haltijalle ja kyseisen yksityisen tien tiekunnalle varattava tilaisuus tulla kuulluiksi ja, jos liittymää käytetään yleisesti liikenteeseen, tulee asiasta kuuluttaa." Kustannuksista pitää järjestää uusi neuvottelu ELY-keskuksen ja Pöytyän kunnan kanssa, niin että kustannusosuudet ovat pääsääntöisesti valtion vastuulla ja kunnille mahdollisesti kohdistuvat maksupostit ovat kohtuulliset ja hyötyjäosapuolten kesken oikeudenmukaisesti jaetut.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.