Perustelut
Yhteysvälin Aura-Turku liikennöintisopimus päättyy 30.6.2025 ja yhteysvälin Oripää-Pöytyä-Aura liikennöintisopimus päättyy 1.6.2025. Molempien sopimusten liikenteillä hoidetaan perusopetuksen oppilaiden ja toisen asteen opiskelijoiden kulkemista sekä mahdollistetaan vaihtoehtoisia yhteyksiä työssäkäyntiin ja asiointiin Turun suuntaan. Liikenteet on hankittava uudelle sopimuskaudelle.
Hankittavasta liikennekokonaisuudesta on käyty neuvottelu Varsinais-Suomen Ely-keskuksen (joukkoliikenneviranomainen) sekä Oripään, Pöytyän ja Auran kuntien kesken.
Hankintaa koskevat keskeiset esitykset ovat:
1) Kahdesta liikennekohteesta yhteen kohteeseen
Ely-keskus esittää, että yhteysvälien liikenne hankitaan jatkossa yhtenä kokonaisuutena, eikä Oripää-Pöytyä-Aura sopimuksen jäljellä olevaa optiokautta 1.6.2025-31.5.2026 käytetä. Aiemmin molemmat yhteysvälit ovat muodostaneet oman hankintakohteensa. Oripään ja Pöytyän suunnasta Turkuun matkustavia on niin vähän, että yhteys Turkuun kannattaa järjestää vaihdollisena Aurassa. Kohde on mahdollista hoitaa kolmella linja-autolla. Se soveltuu myös pienemmille tarjoajille, koska tarjoajilla on mahdollisuus muodostaa yhteenliittymiä.
Hankittavaksi esitetään Aura-Turku yhteysvälin osalta nykyistä hieman matalampaa palvelutasoa (vuoromäärät: M-P 24 -> 18 kpl, L 14 -> 8 kpl, S 8 -> 4 kpl) ja Oripää-Pöytyä yhteysvälin osalta vastaavaa palvelutasoa kuin tälläkin hetkellä. Vuorojen karsiminen on kohdennettu sellaisiin vuoroihin, joissa keskimääräinen matkustus on nykyisellä sopimuskaudella ollut välillä 0,4-4,6 matkustajaa/ vuoro. Liikenteen maksajatahoilla on tarve hallita kustannuksia. Liikenteen hankintakustannukset ovat viime vuosina nousseet huomattavasti, koska polttoaine- ja energiakustannusten kehitys heijastuu tarjoushintoihin.
2) Hankintamallina edelleen brutto
Esitetään, että nykyistä hankintamallia ei muuteta. Aura-Turku ja Oripää-Pöytyä-Aura voimassa olevat liikennöintisopimukset on hankittu bruttoliikenteen sopimusmallilla. Bruttomallissa liikenteenharjoittaja saa kiinteän kuukausittaisen liikennöintikorvauksen ja liikenteen rahoittajat kantavat lipputuloriskin. Nykyisessä markkinatilanteessa bruttosopimusmallilla saavutetaan kohtuullisempi tarjoushinta, koska tarjoajan ei mallissa tarvitse laskea varmuusvaraa lipputulojen osalta.
3) Kalusto
Hankinta on mahdollista ajaa kolmella (3) linja-autolla.
Kaikkia yhteysvälejä tullaan ajamaan M3 luokan linja-autoilla. Kaukoliikenteen linja-autoja ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuus-vaatimuksista.
Hankinnassa edellytetään, että kaluston enimmäisikä on 15 vuotta.
4) Lippu- ja maksujärjestelmät
Hankinnassa edellytetään Ely-keskuksen hallinnoiman Seutu+ lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa. Seutu+ kausilippu mahdollistaa jatko- ja vaihtomatkat valitulla kelpoisuusalueella. Samoin järjestelmä mahdollistaa reittioppaan käyttöönoton.
5) Sopimuskausi
Liikenteen sopimuskaudeksi esitetään 1.6.2025-31.5.2028 + optiokausi 1.6.2028-31.5.2031 (3 v + 3 v).
6) Kustannusjako
Hankintakokonaisuudesta on tehty bruttokustannusarvio.
Ennen hankintapäätöksen tekemistä liikenteen rahoitukseen osallistuvat tahot sitoutuvat bruttokustannusten jakamiseen. Liikenteen nettokustannus tulee olemaan bruttokustannusta alhaisempi, koska matkustajien maksamat lipputulot vähentävät rahoittajaosapuolten maksettavaksi tulevaa summaa. Liikennekohteen matkustajatulo on viime vuosina ollut vakiintunut. Turun seudullinen joukkoliikenneviranomainen Föli on maksanut aiempaan Aura -Turku -sopimukseen nousukorvauksia. Föli ei aio näillä näkymin uusia nousukorvaussopimusta seuraavalle sopimuskaudelle.
Kustannusjako-osuuksista on käyty osapuolten kesken keskusteluja. Esitys perustuu matkustajien ja ajettavien vuorojen määriin. Esitys kustannusten jaosta on seuraavanlainen:
Ely-keskus 48,8 %
Aura 33,6 %
Pöytyä 12,3 %
Oripää 5,3 %.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi
Kunnanhallitus päättää hyväksyä Auran kunnan osalta Ely-keskuksen suorittaman hankinnan ja esitetyn bruttokustannusten jaon.