Perustelut
Kunnan ja kuntayhtymän talousarviosta ja -suunnitelmasta säädetään kuntalain 110 §:ssä: Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Kuntarakennelaissa tarkoitetun uuden kunnan alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa kuntajaon muutoksen voimaantulosta. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarviolla ja -suunnitelmalla on kunnassa kolme päätehtävää. Ensiksi niissä asetetaan palvelutoimintaa ja investointihankkeita koskevat tavoitteet; on myös kuvattava palvelutoiminnan ja investointien kokonaisuuden laajuus. Toiseksi talousarvioon ja -suunnitelmaan budjetoidaan menoja ja tuloja koskevat arviot eri tehtäville ja hankkeille. Talousarviovuoden arviot ovat sitovia määrärahoja ja tuloarvioita. Kolmanneksi talousarviossa ja -suunnitelmassa osoitetaan, miten varsinainen toiminta ja investoinnit rahoitetaan.
Talousarviossa vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmassa vuosille 2025 - 2027 on huomioitu valtuuston 17.6.2024 § 17 hyväksymä talouden tasapainottamisohjelma. Kunnan valtionosuudet ovat laskeneet noin neljäsosaan varrattuna aikaan ennen hyvinvointialueita. Verotulot eivät ole kasvaneet toivotulla tavalla. Toimintatuottojen kasvattamiseen on vain vähän mahdollisuuksia, mutta talousarvioesityksessä on arvioitu kunnan omaisuuden myynnistä tuloja noin 400 000 euroa. Kuluja on kyettävä edelleen hillitsemään, sillä kunta ei saavuta talouden tasapainoa nykysiellä kulurakenteella. Tasapainotusohjelma tähtää vuoden 2026 loppuun mennessä 1,7 miljoonan euron tulosvaikutukseen.
Kunnanjohtajan talousarvioesityksessä toimielinten tulot ja menot ovat alla olevan taulukon mukaiset. Luvuissa on huomioitava, että Keva:n tasausmaksut puuttuivat hallintokuntien esitysvaiheessa luvuista. TE-uudistuksen kustannukset kirjautuvat kunnanhallitukselle ja ovat huomattavasti suuremmat kuin raamin antamisen vaiheessa on ollut tiedossa.
|
Talousarvio 2024 |
Hallintokunta 2025 |
Kunnanhallitus 2025 |
Raami |
Keskusvaalilautakunta |
-20 710 |
-15 200 |
-16 764 |
-18 000 |
Tarkastuslautakunta |
-16 251 |
-17 400 |
-17 570 |
-15 700 |
Kunnanhallitus, tulot |
62 490 |
220 900 |
490 900 |
74 000 |
Kunnanhallitus, menot |
-1 511 768 |
-2 087 918 |
-2 056 701 |
-1 747 000 |
Sivistyslautakunta, tulot |
381 400 |
339 250 |
339 250 |
405 000 |
Sivistyslautakunta, menot |
-8 381 564 |
-8 149 347 |
-8 110 066 |
-7 899 000 |
Vapaa-aikaltk, tulot |
47 000 |
18 600 |
18 600 |
27 000 |
Vapaa-aikaltk, menot |
-304 783 |
-270 434 |
-277 598 |
-289 400 |
Tekninen ltk, tulot |
2 070 519 |
2 078 705 |
2 017 205 |
2 083 000 |
Tekninen ltk, menot |
-3 110 902 |
-3 136 831 |
-3 137 880 |
-3 066 150 |
Kunnan tulot ja menot kehittyvät talouden tasapainotusohjelma huomioiden seuraavasti:
1 000 € |
TP 2023 |
TA 2024 |
HK 2025 |
KH 2025 |
TS 2026 |
TS 2027 |
Toimintatuotot |
2 645 |
2 579 |
2 657 |
2 866 |
2 610 |
2 582 |
Toimintakulut |
-13 142 |
-13 345 |
-13 677 |
-13 617 |
-13 590 |
-13 821 |
Toimintakate |
-10 500 |
-10 767 |
-11 020 |
-10 751 |
-10 979 |
-11 239 |
Verotulot |
8 906 |
8 980 |
9 178 |
9 178 |
9 728 |
9 979 |
Valtionosuudet |
3 093 |
2 283 |
1 675 |
2 187 |
1 900 |
1 900 |
Korkotulot ja -menot netto |
-197 |
-298 |
-320 |
-320 |
-221 |
-278 |
Vuosikate |
1 403 |
347 |
-326 |
454 |
538 |
501 |
Poistot |
-924 |
-995 |
-92 |
-1 034 |
-958 |
-890 |
Tilikauden tulos |
560 |
-648 |
-418 |
-580 |
-420 |
-389 |
Taulukon luvuissa on huomioitava, että poistolaskenta on tehty vasta kunnanhallituksen esitysvaiheeseen.
Kunnan investointiohjelmassa noudatetaan myös tasapainotusohjelmaa. Investointiohjelman kokonaisuus on -980 100 euroa.
Kunnan lainasalkku kasvaa edelleen. Kunta joutuu ottamaan uutta lainaa miljoona euroa kroonisen kassavajeen vuoksi.
Talousarviokirja on esityslistan liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi
Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto
1. hyväksyy talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2025 - 2027 esitetyssä muodossa
2. myöntää kunnanhallitukselle valtuudet viiden miljoonan euron talousarviolainojen ottamiseen vuosina 2025 - 2027.