Perustelut
Yhtiöittäminen
Sote-uudistuksesta alkaen kunnat kilpailevat hyvinvointialueen vuokrasopimuksista yksityisten kiinteistösijoittajien kanssa, jolloin kunnilla katsotaan olevan epäreilua kilpailuetua yksityisiin toimijoihin nähden. Tästä syystä toiminta tulee lähtökohtaisesti yhtiöittää kuntalain 126 § mukaisesti silloin, kun vuokratut kohteet ovat pääasiallisesti hyvinvointialueen käyttämiä. Vaihtoehtoisesti kiinteistöt voidaan myydä kuntakonsernin ulkopuolelle.
Auran kunta vuokraa sote-siirtymäkaudella kiinteistöjä tai osia kiinteistöistä hyvinvointialueelle lakisääteisillä vuokrasopimuksilla, jotka päättyvät 31.12.2025. Pääasiallisesti hyvinvointialueelle vuokrattuja kohteita (Varhalle vuokrataan yli 50 % kohteesta) koskettaa yhtiöittämisvelvoite vuoden 2026 alusta alkaen. Aurassa yhtiöittämisvelvoite koskisi terveysasemaa ja paloasemaa, mikäli sen vuokraamisesta laadittaisiin uusi vuokrasopimus. Tällä hetkellä paloasemaa vuokrataan hyvinvointialueelle kunnan kannalta epäedullisella sopimuksella, joka on siirtynyt pelastuslaitokselta suoraan hyvinvointialueelle.
Viranhaltijatyönä on teetetty yhtiöittämisselvitys mahdollisen yhtiöittämisen toteuttamisesta. Yhtiöittämisselvitys on pykälän oheismateriaalina.
Yhtiöittämisvelvoite ei ole absoluuttinen. Kuntalain 127 §:n 1 momentin perusteella yhtiöittämisvelvoitteen ulkopuolelle jää kunnan toiminta, kun se täyttää vähäisyyden tunnusmerkit. Hallituksen esityksessä (268/2014) vähäisellä toiminnalla tarkoitettaisiin satunnaista toimintaa markkinoilla sekä toimintaa, jolla ei olisi markkinavaikutuksia, tai ne olisivat vähäisiä. Kunta itse arvioi, onko kunnan alueella toimivaa sote-kiinteistömarkkinaa.
Mikäli Auran kunta harkitsisi jättää sote-kiinteistöt yhtiöittämättä, tulisi kunnan pystyä tarvittaessa perustelemaan päätös luotettavalla selvityksellä. Selvityksen
tulisi olla laadittu riittävän ammattitaitoisesti ja kattavasti, jotta sillä voisi katsoa olevan näyttöarvoa, mikäli Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ottaisi asian tutkittavakseen. Päätöksenteossa tulisi myös ottaa huomioon se, että markkinatilanteet muuttuvat ja tilannetta on syytä arvioida uudelleen säännöllisin väliajoin, koska markkinatilanne voi muuttua. Lisäksi päätöksenteossa tulisi ottaa huomioon myös se, että mikäli toimintaa ei tässä vaiheessa päätetä yhtiöittää perustellusta syystä, vuokratason tulisi joka tapauksessa täyttää kilpailuneutraliteettisääntelyn vaatimukset (KKV voi puuttua tilanteeseen myös syystä, että hinnoittelu uhkaa vääristää tai vääristää kilpailua).
Kuntaliiton ohje harkinnasta sote-kiinteistöjen yhtiöittämättä jättämisestä markkinavaikutusten vähäisyyden perusteella on pykälän oheismateriaalina.
Sote-kiinteistöjen vuokraaminen 1.1.2026 alkaen
Hyvinvointialue Varha on aiemmin ilmoittanut, että optiovuotta 2026 ei käytetä missään Auran sote-kiinteistössä. Palveluverkkomuutokset ovat osa hyvinvointialueen säännönmukaista toimintaa talouden tasapainon tavoittelussa tulevinakin vuosina. Auran kunnan ja Varhan välinen neuvottelu uusista 1.1.2026 voimaantulevista vuokrasopimuksista on sovittu pidettäväksi 26.9.2025. Neuvottelussa kuntaa edustavat kunnanjohtaja ja tekninen johtaja.
Osa nykyisistä vuokrasopimuksista on kunnalle kannattamattomia. Kunnan lähtökohtana neuvottelulle tuleekin olla kohtuulliset ja taloudellisesti kestävät vuokrasopimukset. Neuvottelun pohjaksi on laadittu pykälän oheismateriaalina oleva neuvotteluesitys. Esitys pohjautuu pitkälti edellä mainitussa yhtiöittämisselvityksessä laskettuihin pääoma- ja ylläpitovuokratasoihin.
Ennen kuin kunta tekee päätöstä sote-kiinteistöjen yhtiöittämisestä, on tarpeen saada varmuus Varhan tulevien vuosien aikeista kunnan kiinteistöjen suhteen. Tässä vaiheessa on hyvä selvittää Auran tilanne mahdollisuudesta jättää sote-kiinteistöt Kuntalain mahdollistaman vähäisyysperusteen nojalla.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.