Kunnanhallitus, kokous 5.5.2025

§ 95 Koulukuljetusten hankinta vuosille 2025-2028

AurDno-2025-158

Valmistelija

  • Jaana Ranta-aho, jaana.ranta-aho@aura.fi

Perustelut

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 13.2.2023 §29 jatkaa koulukuljetusten puitesopimusta kahdella vuodella. Sopimus on päättymässä 31.7.2025. Uuden hankintakauden on tarkoitus alkaa 1.8.2025. Hankinta kohdistuu kausille 2025-2028 sekä mahdollisille optiovuosille 2028-2030.

Koska kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, julkaistiin hankintailmoitus julkisten hankintojen Hilma-järjestelmään 11.3.2025. Tarjous oli mahdollista jättää 7.4.2025 mennessä. Lisäksi hankinnasta kerrottiin tammikuussa järjestetyssä avoimessa markkinavuoropuhelutilaisuudessa sekä tiedotettiin Auran kunnan virallisissa kanavissa ja aura.fi-sivuston Tarjouspyynnöt-osiossa.

Tarjous pyydettiin seuraavista osa-alueista:

  1. Linja-auto: koululais- ja esikoululaiskuljetukset Tortinmäestä Auran yhtenäiskoululle klo 8.15, paluukuljetukset Auran yhtenäiskoululta klo 13.10, 14.10 ja 15.10
  2. Linja-auto: koululais- ja esikoululaiskuljetukset Tortinmäestä Auran yhtenäiskoululle klo 8.55, paluukuljetukset Auran yhtenäiskoululta klo 13.10, 14.10 ja 15.10
  3. Linja-auto: koululais- ja esikoululaiskuljetukset uimahalleihin ja retkille: Kirkonkulman ja Yhtenäiskoulun sekä esiopetuksen uimahalli-, hiihtoretki- ja muut retkikuljetukset tarpeen mukaan eri kohteisiin kirjastoon, Turkuun, Tarvasjoelle ja Haukkavuoreen. Autossa oltava vähintään 54 paikkaa.
  4. Taksi: Liedon ja Raision koulun taksikyydit
  5. Taksi: Yhtenäiskoulun ja Kirkonkulman koulun taksikyydit 5-8 matkustajaa
  6. Linja-auto (pikkubussi): Kirkonkulman koulun ja yhtenäiskoulun kyydit
  • Mahdollinen reitti pikkubussilla Kirkonkulman oppilaille (korvaava taksille)

Reittiä 5 on ajettu nykyisen hankintakauden aikana tilataksilla. Reitti 6 oli kilpailutuksessa vaihtoehto reitille 5 siten, että pikkubussi korvaisi tilataksin.

Tarjous oli mahdollista jättää yhdestä tai useammasta osa-alueesta. Tällä hetkellä koulukuljetusten piirissä on noin 100 lasta. Heistä 45 kulkee linja-autolla ja loput ovat taksikuljetuksessa. Koulu- ja esiopetuskuljetusrajan nostaminen perusopetuslain mukaiseen viiteen kilometriin tulee vaikuttamaan jonkin verran syksyn kuljetusoppilaiden määrään.

Tarjouksen jättivät määräajassa seuraavat 11 palveluntuottajaa: 

  1. Liikenne Vesma Oy (2817168-8)
  2. Matka-Niinimäki Oy (1034112-4)
  3. Ryhmittymä Siukosen Taksit Oy (2237038-7) Rutasen Taksit avoin yhtiö (2193073-3)
  4. Valtasen Liikenne Oy (9209599-0)
  5. JPS-Taksipalvelu (2235809-7)
  6. Turun Ajomies Oy (2028257-8)
  7. Turun tilausliikenne Oy (2818761-2)
  8. Ryhmittymä Arto Pokkinen Oy (2724668-4) Taksipalvelu Satu Koivu Oy (3327163-2) Taksi-MiSa Oy (3395173-4)
  9. Taksi Marjamäki Oy (2936460-9)
  10. Audivision Oy (2896232-4)
  11. Lounais-Suomen Taxidata Oy (0908804-5)

Tarjoukset avasivat hyvinvointijohtaja sekä hallintojohtaja kilpailutuksen päätyttyä 8.4.2025. Avauspöytäkirja on pykälän liitteenä.

Hankintailmoituksen mukaisesti jokaiselle reitille valitaan hankintahinnaltaan edullisin ja kokoluokaltaan sopivin auto, joka täyttää sekä päästöluokkavaatimukset (EURO 6 tai puhdas ajoneuvo) sekä ikävaateen (auton ikä voi sopimuskauden aikana olla korkeintaan 8 vuotta).

Tarjousten käsittelyssä todettiin seuraavaa: JPS-Taksipalvelu ei toimittanut pyydetyn mukaista kalustoluetteloa osana tarjousta. Kalustoluettelosta ei selvinnyt se, täyttääkö kalusto päästöluokkavaatimukset sekä ikävaateen. JPS-Taksipalvelu ei käyttänyt mahdollisuutta täydentää kalustoluetteloa. JPS-Taksipalvelu on tarjouksessaan ilmoittanut, että sen jättämä tarjous koskee vain kaikkia tarjoukseen merkittyjä reittejä, ei yksittäisiä reittejä. Lisäksi tarjoaja on ilmoittanut, että sen alihankkija on EU-asetuksen 833/2014 artiklan 5 k mukainen toimija.

Muiden tarjoajien osalta sekä kalusto- että hintaliitteet olivat pyydetyn mukaiset.

Saatujen tarjousten ja vertailun perusteella seuraavat palveluntuottajat ovat jättäneet voittavan tarjouksen:

Osa-alue 1 Matka-Niinimäki Oy
Osa-alue 2 Matka-Niinimäki Oy
Osa-alue 3 Turun tilausliikenne Oy
Osa-alue 4 Ryhmittymä Arto Pokkinen Oy
Osa-alue 5 Ryhmittymä Arto Pokkinen Oy/ Taksi Marjamäki Oy

Osa-alueissa 1 ja 2 valittiin tarjoaja, jonka kalusto on reitille sopivin. Aamu- ja iltapäiväkuljetuksissa kulkee parhaimillaan yhtä aikaa lähes 40 lasta.

Kokonaisarvioinnissa osa-alue 5 on osa-aluetta 6 taloudellisempi vaihtoehto. Osa-alueesta 5 on jätetty kaksi samansuuruista tarjousta. Hankinnasta vastaavalla on harkintavalta sen suhteen, millä perusteella se valitsee tarjouskilpailun voittajan, kunhan valinta tapahtuu tarjoajien kannalta tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Suositeltava tapa on esimerkiksi arpoa voittaja. 

Pykälän liitteenä on tarjouspyyntö sekä oheismateriaalina kaikkien tarjoajien hintavertailu. Kaikki hankinnan materiaalit ovat kokouksessa nähtävänä.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuija Pellosmaa, Hallintojohtaja, tuija.pellosmaa@aura.fi

Kunnanhallitus päättää 

  1.  sulkea JPS-Taksipalvelun tarjouskilpailusta edellä selosteessa mainituin perustein sekä
  2.  valita esiopetus- ja koulukyytitoimittajiksi ajalle 1.8.2025 - 31.7.2028 seuraavat tarjoajat:
    • Osa-alueet 1 ja 2: Matka-Niinimäki Oy
    • Osa-alue 3: Turun tilausliikenne Oy
    • Osa-alue 4: Ryhmittymä Arto Pokkinen Oy 
  3.  suorittaa osa-alueen 5 arvonnan ryhmittymä Arto Pokkinen Oy ja Taksi Marjamäki Oy välillä.

      

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kunnanhallitus arpoi kahden saman tarjouksen antaneiden yritysten välillä reitin numero viisi. Arvonnan perusteella reitille numero viisi (5) tuli valituksi Taksi Marjamäki Oy:n tarjous.

Tiedoksi

Tarjouskilpailuun osallistuneet

Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Auran kunta
kunnanhallitus
Tuulentie 1
21380 Aura
kunta@aura.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi