Valmistelija
Tuija Pellosmaa, Hallintojohtaja, tuija.pellosmaa@aura.fi
Perustelut
Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi sekä tilintarkastuksen jälkeen saatettava se valtuuston käsiteltäväksi kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja.
Kuntalain 114 §;n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.
Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamisen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa kunnan tai kuntakonsernin taseessa, tuloslaskelmassa tai rahoituslaskelmassa.
Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on tehtävä selkoa talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman ja toimenpideohjelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.
Tilikaudella yritettiin toteuttaa vuonna 2020 päätetyn säästöohjelman viimeisiä osioita, mutta toimintakustannukset yittyivät talousarviosta 734 000 eurolla. Toimintatuotot ylittivät talousarvion 378 000 euroa. Verotulot ja valtionosuudet toteutuivat arviota paremmin. Verokertymä oli kokonaisuudessaan 16 693 933 euroa ja valtionosuudet 7 491 634 euroa. Tilikauden tulos näyttää 640 708 euroa ylijäämää.
Tuloslaskelma vuodelta 2022
|
Talousarvio 2022 |
Tilinpäätös 2022 |
Toteuma % |
Toimintatuotot |
2 785 703 |
3 164 344 |
113,6 |
Toimintakulut |
-25 131 253 |
-25 865 499 |
102,9 |
Toimintakate |
-22 345 550 |
-22 701 155 |
101,6 |
Verotulot |
16 170 000 |
16 693 933 |
103,2 |
Valtionosuudet |
7 190 100 |
7 491 634 |
104,2 |
Rahoitustuotot ja -kulut |
-1 870 |
41 033 |
|
Vuosikate |
1 012 680 |
1 529 753 |
151,1 |
Poistot |
-828 130 |
-894 733 |
108,0 |
Poistoeron lisäys |
27 800 |
27 788 |
|
Tilikauden ylijäämä |
212 350 |
640 708 |
301,7 |
Investointiohjelma toteutui 1 194 444 eurolla pienin muutoksin alkuperäisestä talousarviosta. Uutta pitkäaikaista lainaa otettiin 2 500 000 euroa viiden vuoden kiinteällä korolla. Kunnan lainasalkussa on lyhyttä kuntatodistuslainaa niin ikään 2 500 000 euoa. Kunnan kokonaislainamäärä oli 31.12.2022 8 619 060 euroa, asukasta kohden laskettuna 2 172 euroa. Tilinpäätös ja toimintakertomus on liitteenä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hallitus päätti, että teknisen toimen toimintakertomus korjataan ja että kunnanjohtaja ja hallintojohtaja voivat tehdä tilinpäätösasiakirjaan pieniä teknisluontoisia täsmennyksiä ja korjauksia.