Perustelut
Teknisen lautakunnan päätöksestä jätettiin oikaisuvaatimus kunnanvirastoon 4.1.2024.
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan oikaisua Auran kunnan teknisen lautakunnan tekemään päätökseen, jossa hylättiin esitys vesijohtolinjan lunastamiseksi vesihuoltolaitokselle.
Hakemuksen mukaan alkuperäisistä vesijohdon rakentajista on jäljellä enää yksi talous, muut kolme vesijohtolinjassa olevaa taloutta ovat kiinteistökauppojen kautta vaihtuneita omistajia.
Kiinteistöt eivät ole vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ja vesijohtoa ylläpitämään ei ole perustettu vesiosuuskuntaa.
Vesihuoltolaitoksen verkostoon liitettävän kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistön vesihuoltolaitteistosta liittämiskohtaan saakka. Laitteisto tulee suunnitella, sijoittaa ja rakentaa niin, että se on yhteensopiva vesihuoltolaitoksen laitteiston kanssa. Kiinteistön vesihuoltolaitteisto tulee pitää sellaisessa kunnossa ja sitä tulee käyttää siten, että siitä ei aiheudu vaaraa tai haittaa vesihuoltolaitoksen laitteiston käytölle eikä terveydelle tai ympäristölle (Vesihuoltolaki 119/2001, 13 §.).
Kunnalle on vesihuoltolaissa säädetty vastuu vesihuollon yleisestä kehittämisestä alueellaan. Kunnan tulee tässä tarkoituksessa yhteistyössä kunnassa toimivien vesihuoltolaitosten kanssa laatia alueensa kattava vesihuollon kehittämissuunnitelma. Suunnitelman on katettava kunnan koko alue, haja-asutusalueet mukaan lukien. Kunnan on myös osallistuttava vesihuollon alueelliseen yleissuunnitteluun. Vesihuoltolain mukaan kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään toimenpiteisiin tarvetta vastaavan vesihuoltolaitoksen perustamiseksi, vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamiseksi tai muun tarpeellisen vesihuollon palvelun saatavuuden turvaamiseksi, jos suurehkon asukasjoukon tarve taikka terveydelliset tai ympäristönsuojelulliset syyt sitä vaativat. Kunta hyväksyy toiminta-alueen alueellaan toimivalle vesihuoltolaitokselle. Laitos hoitaa itse näisesti toiminta-alueellaan vesihuollon lain määräysten mukaisesti. Kunta on kuitenkin viime kädessä vastuussa siitä, että vesihuolto on asianmukaisesti järjestetty kunnan alueella. Kehittämissuunnitelman ja laitoksen toiminta-alueen hyväksymispäätökset voi tehdä vain kunta.
Vesijohtoverkostoon liityttäessä määritellään liittymiskohta, jonka tulee sijaita kiinteistön välittömässä läheisyydessä. Liittämiskohdan sijainnin takia ei saa aiheutua kohtuuttomista kustannuksia kiinteistön omistajalle tai haltijalle. (Laki vesihuoltolain muuttamisesta 681/2014, 12 §.)
Valtio ja useat kunnat kannustavat ja tukevat taloudellisesti osuuskuntamuotoisen vesihuollon laajenemista. Monet kunnat ovat varauksellisia omien laitostensa toimintaalueiden laajentamisessa. Osuuskuntien rakennuttamien verkostojen, pumppaamoiden ja muiden laitteiden rakentamisen laadunvalvonta saattaa kuitenkin olla ongelmallista. Oman ongelmansa muodostavat vanhat vesiosuuskunnat, joiden verkostojen saneerauskustannuksiin ei aina ole asianmukaisesti varauduttu. Väen vähenemisen ja vanhentumisen seurauksena myös laitosten käyttö ja ylläpito saattavat ajan mittaan käydä raskaaksi osuuskunnan jäsenten omatoimisesti hoidettavaksi. Näin ainakin osan osuuskunnista voi katsoa muodostavan riskin kunnalle, joka on viime kädessä vastuussa vesihuollon järjestämisestä. Yksityisen vesijohdon tapauksessa on sama tilanne.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Tuohi, Tekninen johtaja, kari.tuohi@aura.fi
Tekninen lautakunta hyväksyy oikaisuvaatimuksen ja asia palautuu uudelleen valmisteltavaksi.
Valmistelussa kartoitetaan laajemmin useamman kiinteistön omia vesijohtolinjoja ja muodostetaan laajempi kokonaiskuva, ennen uuden päätöksen tekoa. Tarkastelu otetaan osaksi vesihuollon kehittämissuunnitelman päivitystä.
Päätös
Päätös on päätösehdotuksen mukainen.