Kunnanhallitus, kokous 17.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 197 Yleisen ennakkoäänestyspaikan määrääminen eduskuntavaaleihin 2023

AurDno-2022-396

Valmistelija

  • Juho Karisaari, juho.karisaari@aura.fi

Perustelut

Kunnilla on vastuu ennakkoäänestyspaikoista. Vaalilain 9 §:n mukaan kunnanhallitus päättää kotimaan yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärästä ja sijainnista kunnassa. Jokaisessa kunnassa on oltava vähintään yksi ennakkoäänestyspaikka, jollei erityisistä syistä muuta johdu.

Oikeusministeriö on kirjeellään 14.9.2022 VN/12272/2022 antanut kunnanhallituksille ohjeet vuoden 2023 eduskuntavaalien äänestyspaikkojen määräämisestä ja niistä ilmoittamisesta, vaalimateriaalista ym.  Ohjeiden mukaan vaalien äänestyspaikkojen tiedot on merkittävä pohjatietojärjestelmään viimeistään perjantaina 13.1.2023 klo 12.00.

Oikeusministeriö kehottaa kunnanhallituksia yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja määrätessään kiinnittämään huomiota seuraaviin seikkoihin:

  1. Kunnan on ehdottomasti huolehdittava siitä, että yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja on kunnassa riittävästi suhteessa kunnan äänioikeutettujen määrän, jotta ennakkoon äänestäminen olisi äänestäjille mahdollisimman vaivatonta ja vähän aikaa vievää.
  2. Ennakkoäänestyspaikat on syytä sijoittaa sellaisiin paikkoihin, joihin äänestäjän on helppo tulla ja joihin he vaivattomasti osaavat. Yksi hyvä tapa on sijoittaa ennakkoäänestyspaikkoja sinne, missä äänestäjien muutoinkin tiedetään liikkuvan. Ennakkoäänestyspaikan on oltava aatteellisilta ja taloudellisilta kytkennöiltään mahdollisimman puolueeton, jotta mahdollisimman monet äänestäjät sinne mieluusti tulevat.
  3. Liikuntavammaisten ja muiden liikuntaesteisten ennakkoäänestämismahdollisuuksiin on kiinnitettävä huomiota. Mahdollisuuksien mukaan vammaisten käyttämille kulkuvälineille on pyrittävä varaamaan pysäköintitilaa ennakkoäänestyspaikan välittömässä läheisyydessä ja järjestämään heidän avustamisensa äänestyspaikan ulko- ja sisäpuolella. Äänestyspaikalla mahdollisesti olevat kynnykset ja portaat on varustettava esimerkiksi sellaisella luiskalla, että rollaattoria tai sähkökäyttöistä pyörätuolia käyttävä pääsee esteettä äänestystilaan.
  4. Ennakkoäänestyspaikan on sekä tiloiltaan että sijainniltaan sovittava tarkoitukseensa myös järjestyksenpidon kannalta. Vaalilain 56 §:n 1 momentissa on säädetty järjestyksestä ennakkoäänestyspaikassa ja siihen liittyen niin sanotusta vaalimainontakiellosta.
  5. Ennakkoäänestystilan tulee olla riittävän suuri, jotta äänestys voidaan toimittaa sujuvasti ja luotettavasti eli vaalisalaisuus, vaalivapaus ja vaalirauha turvaten. Tilaan tulee voida sijoittaa tarpeellinen määrä pisteitä, joissa tarkastetaan äänestäjän henkilöllisyys, annetaan äänestyslippu ja otetaan äänestys vastaan. Tilan tulee olla siten mitoitettu ja järjestetty, että ruuhkaa ja jonoja syntyy mahdollisimman vähän.
  6. Ennakkoäänestyspaikka on sijoitettava rakennuksessa niin, että rakennuksen poistumistiet pidetään esteettöminä. Poistumisteiden opasteita ei saa peittää. Järjestelyjen asianmukaisuus on syytä tarvittaessa etukäteen varmistaa alueelliselta pelastusviranomaiselta.
  7. Ennakkoäänestyspaikkojen olisi hyvä pysyä samoina vaalista toiseen. Näin edistetään sitä, että äänestäjät tietävät, missä äänestyspaikka on. Paikkojen lopettaminen tai siirtäminen taikka niiden vakiintuneiden aukioloaikojen muuttaminen ilman pakottavaa syytä saattaa aiheuttaa epätietoisuutta äänestäjien keskuudessa.
  8. Kunnan on tehokkaasti tiedotettava kunnan alueella olevista yleisistä ennakkoäänestyspaikoista ja niiden aukioloajoista. Edellisten vaalien tapaan kullekin äänioikeutetulle lähetettävään ilmoituskorttiin liitetään äänestyspaikkarekisteristä koottava luettelo hänen oman vaalipiirinsä yleisistä ennakkoäänestyspaikoista.

Oikeusministeriö kehottaa kuntia ottamaan huomioon kulloisenkin koronavirustilanteen ja varautumaan siihen, että tilanne voi vaatia samanlaisia erityisjärjestelyitä, joita toteutettiin aluevaaleissa tammikuussa 2022.

Vaalilain 47 §:n mukaan kotimaan yleinen ennakkoäänestyspaikka on ennakkoäänestystä varten avoinna kaikkina ennakkoäänestyksen ajanjakson päivinä jollei kunnanhallituksen päätöksellä erityisistä syistä toisin määrätä. Erityinen syy voi olla lähinnä vain kunnan jonkin alueen tai taajaman vähäiseksi arvioitu äänestäjämäärä. Jokaisessa kunnassa tulisi olla kuitenkin vähintään yksi sellainen äänestyspaikka, joka on avoinna jokaisena ajanjakson (22.–28.3.2023) päivänä.

Vaalilain 48 §:n mukaan kunnanhallitus määrää myös ennakkoäänestyspaikan päivittäiset aukioloajat, kuitenkin niin, että ennakkoäänestyspaikka ei saa olla arkipäivinä avoinna ennen klo 8:aa eikä klo 20:n jälkeen eikä lauantaisin ja sunnuntaisin ennen klo 9 eikä kello 18:n jälkeen. Hyväksi havaittu käytäntö on, että ainakin ennakkoäänestyksen ajanjakson kahtena viimeisenä päivänä yleinen ennakkoäänestyspaikka pidetään avoinna kello 20 saakka.

Vuoden 2007 eduskuntavaaleista alkaen yleinen ennakkoäänestys on Aurassa järjestetty Auran kirjastossa (Toivo Anttila -salissa). Vuoden 2022 aluevaaleissa ennakkoäänestyspaikan aukioloajat olivat seuraavat:

  • ke-pe (12 - 14.1.2022)  klo 12.00 - 20.00 
  • la-su  (15 - 16.1.2022)  klo 10.00 - 14.00 
  • ma-ti (17 - 18.1.2022)  klo 12.00 - 20.00

Ehdotus

Esittelijä

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus päättää, että vuoden 2023 eduskuntavaalien ennakkoäänestyspaikkana toimii Auran kirjasto, Urpontie 2.

Lisäksi kunnanhallitus päättää, että ennakkoäänestyksen ajankohdat ovat:

  • ke-pe (12. - 14.1.2023)  klo 12.00 - 20.00 
  • la-su  (15. - 16.1.2023)  klo 10.00 - 14.00 
  • ma-ti (17. - 18.1.2023)  klo 12.00 - 20.00

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keskusvaalilautakunnan sihteeri, OM, kirjasto