Kunnanhallitus, kokous 7.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 216 Valtuustoaloite kotihoidontuen kuntalisästä

AurDno-2022-324

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Perustelut

Auran Kokoomuksen valtuustoryhmä on tehnyt valtuustoaloitteen valtuuston kokouksessa 28.2.2022. Aloitteessa ehdotetaan kotihoidontuen kuntalisän palauttamista alle 3-vuotiaiden lasten perheille Auran kunnassa. Valtuustoaloite on pykälän liitteenä.

 

Ehdotus

Esittelijä

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus

  1. käy lähetekeskustelun valtuustoaloitteen käsittelystä ja
  2. lähettää asian sivistyslautakunnalle valmisteltavaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kunnanhallitus pyytää sivistyslautakunnalta valmisteltua selvitystä asiasta lokakuun loppuun mennessä, jotta mahdollinen kotihoidontuki voitaisiin toteuttaa jo vuoden 2023 alusta.

Valmistelussa tulisi huomioida ainakin seuraavat näkökohdat:

  • kotihoidontuen kuntalisän käyttöönotto kokeiluluonteisesti määräajaksi
  • summa (vertailu kotihoidon tuen kuntalisää maksavien kuntien tiedoista)
  • arvio lapsimäärän kehityksestä sekä lapsimääristä, joita asia mahdollisesti koskisi tulevina vuosina
  • kotihoidontuen kuntalisän ulottaminen alle 3-vuotiaiden lasten sisaruksiin

Valmistelija

Anita Peltonen, Varhaiskasvatuspäällikkö, anita.peltonen@aura.fi

Perustelut

Kunnanhallitus pyytää sivistyslautakunnalta valmisteltua selvitystä asiasta lokakuun loppuun mennessä,​ jotta mahdollinen kotihoidontuki voitaisiin toteuttaa jo vuoden 2023 alusta.

Valmistelussa tulisi huomioida ainakin seuraavat näkökohdat:

  • kotihoidontuen kuntalisän käyttöönotto kokeiluluonteisesti määräajaksi
  • summa (vertailu kotihoidon tuen kuntalisää maksavien kuntien tiedoista)
  • arvio lapsimäärän kehityksestä sekä lapsimääristä,​ joita asia mahdollisesti koskisi tulevina vuosina
  • kotihoidontuen kuntalisän ulottaminen alle 3-​vuotiaiden lasten sisaruksiin

Aloitteen mukaisesti on päätöksenteon tueksi selvitetty Kuntaliiton keväällä 2022 Manner-Suomen kunnista kokoaman tiedon pohjalta mm. kunnissa käytössäolevia toimintatapoja, kuntalisän summia sekä myöntämisedellytyksiä. Kuntaliiton selvityksessä on myös avattu tutkimustietoon perustuvia näkökulmia kuntalisään liittyen.

Lapsiperheille on muodostettu kaksi erillistä järjestelmää alle 3-vuotiaan lapsen hoidon järjestämiseksi; varhaiskasvatus ja kotihoidontuki. Kotihoidontukijärjestelmässä on kaikilla lapsiperheillä käytössäoleva tukimuoto sekä mahdollisesti paikallinen tuki. Varhaiskasvatuksen järjestäminen kuuluu OKM:n tehtäviin ja sitä ohjaa Varhaiskasvatuslaki (2018/540) ja lasten kotihoidon tuki kuuluu STM:n tehtäviin ja sitä ohjaa Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta (1996/1128)

Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Huoltajan saadessa alle 3-vuotiaasta lapsestaan kotihoidontukea, lapsi ei voi osallistua järjestettyyn varhaiskasvatukseen (sisältää sekä kunnallisen että palvelusetelillä tuotetun varhaiskasvatuspalvelun). Tällöin huoltajalle maksetaan tukea lapsen hoitamisesta kotona.

Kotihoidon tuki on kokonaisuudessaan kunnan kustantamaa tukea perheille, vaikka tuki maksetaankin Kelan toimesta. Lakisääteisten hoitorahan ja -lisän lisäksi kunta voi maksaa kuntalisää. Hoitoraha on yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta 350,27 euroa/kk, muista perheen alle 3-vuotiasta 104,86 euroa/kk sekä yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 87,38 euroa/kk kustakin. Hoitolisä on enintään 187,45 euroa/kk ja sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta. Kotihoidontuki lakkaa, kun perheen nuorin lapsi täyttää 3 vuotta.

Kuntaliitto kartoitti keväällä 2022 Manner-Suomen kunnille suunnatulla kyselyllään mm. kotihoidon tuen kuntalisiä ja perusteita niiden maksamiseen. Kyselyyn vastasi Manner-Suomen kunnista 85,7 prosenttia (251 kuntaa). Kyselyyn vastanneista kunnista 52, eli 21 prosenttia on maksanut kuntalisää vuonna 2022. Kyselyn perusteella kuntalisän maksamista suunnitellaan 8 kunnassa. Aivan viime vuosina kuntien kotihoidon tuen kuntalisän tarjoaminen on vähentynyt selvästi. Selvitys on oheismateriaalina.

Keskimäärin kuntalisää maksettiin vuoden 2022 kyselyn perusteella alle 3-vuotiaasta lapsesta 169 euroa. Lisän suuruuden vaihteluväli oli alle 3-vuotiaasta lapsesta 50–350 euron välillä kunnasta riippuen. Yli 3-vuotiaasta maksettiin kuntalisää keskimäärin 130 euroa ja lisän vaihteluväli oli 30–300 euroa kunnasta riippuen. Sisaruskorotus vaihteli 29–200 euron välillä ja oli keskimäärin 70 euroa. Kelan ehtojen mukaan sisaruskorotusta ei makseta, mikäli vanhempi sisarus osallistuu varhaiskasvatukseen. Esiopetukseen osallistuminen ei vaikuta sisaruskorotuksen maksamiseen.

Kuntaliiton selvityksen perusteella kyselyyn vastanneista, alle 5000 asukkaan kunnista 22 % maksaa kotihoidon tuen kuntalisää. Varsinais-Suomen pienistä kunnista tukea maksaa Koski TL, Vehmaa ja Rusko.

Syyskuussa 2022 Aurassa kotihoidontukea sai 33 alle 3-vuotiasta lasta. Mikäli tälle määrälle lapsia maksettaisiin kotihoidon tuen kuntalisää esim. 100,00 euroa/lapsi/kk, olisi vuosikustannus 39600,00 euroa. Mikäli lisän määrä olisi 200 euroa/lapsi/kk, olisi vuosikustannus 79200,00 euroa. Vuoden 2023 talousarvioon on kirjattu 50 000 euron määräraha kuntalisään sivistyslautakunnan talousarvioesityksessä.

Kuntalisän käyttöönottoa varten tulee laatia selkeät säännöt ja on tehtävä päätös siitä poissuljetaanko yli 3-vuotiaiden sisarusten mahdollisuus osallistua varhaiskasvatukseen. Samoin on ratkaistava se, hoidetaanko kuntalisän maksatus Kelan kautta vai kunnan omana toimintana. On huomioitava, että Kela hoitaa kotihoidontuen asiakaspalvelun ja päätöksenteon, mikäli tuki on Kelan järjestelmän mukainen. Jos Aurassa on kuntalisään liittyviä omia ehtoja, on tukeen liittyvä asiakaspalvelu ja päätösprosessi maksatuksineen hoidettava omana toimintana.

Suomessa varhaiskasvatukseen osallistuminen on edelleen kansainvälisesti vertaillen alhaista. Suomi poikkeaakin merkittävästi muista Pohjoismaista, joissa osallistumisaste on maasta riippuen 94-98 %. Suomi jää osallistumisasteessa myös alle OECD-keskiarvon, joka on 87 %. Kuntalisästä päätettäessä tulisi huomioida myös ministeriön tahtotila varhaiskasvatukseen osallistumisen lisäämisestä. Aurassa yksivuotiaista osallistuu varhaiskasvatukseen 40 % ja kaksivuotiaista 81%. 1-6 -vuotiiaiden lasten osallistumisprosentti Aurassa on 79.

Aurassa 0-6 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen osallistumisaste 9/2022

Lapsen ikä

vuosina

Lasten lukumäärä

9/2022

Varhaiskasvatukseen

osallistuvat lapset

Varhaiskasvatukseen osallistumisaste

0

38

0

0%

1

48

19

40%

2

47

38

81 %

3

47

41

87%

4

44

41

93%

5

39

37

95%

6

41

34

83%

Kuntaliiton selvityksessä tehdyn kyselyn perusteella todettiin, ettei useamman vuoden seurannan aikana kuntalisän myöntämisperusteilla ole ollut havaittavaa vaikutusta varhaiskasvatuksen kysyntään. Tässä pelkän kotihoidon tuen ja sen kuntalisän vaikutusten arviointi on melko hankalaa, koska huoltajien tilanteet muuttuvat ja kunnan työllisyystilanteella ja huoltajien opintomahdollisuuksilla on suuri merkitys asiassa. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että kotihoidon tuen kuntalisällä voidaan perheitä ohjata valitsemaan erityisesti pienten lasten osalta lapsen hoitaminen kotona varhaiskasvatukseen osallistumisen sijaan.

Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että lasten hoitomuodon valinnat eroavat eri sosiaaliryhmien välillä. Kotihoidon tukea käyttävät pisimpään pienituloiset, matalasti koulutetut ja heikossa tai epävakaassa työmarkkina-asemassa olevat äidit. Myös äidin maahanmuuttajatausta ja yksinhuoltajuus ovat ennustaneet muihin äiteihin verrattuna pidempää kotihoidon tuen käyttöä. Kantaväestöön kuuluvat korkeasti koulutetut, suurempituloiset ja vakituisessa työssä olevat äidit taas käyttävät todennäköisemmin lyhyitä kotihoidon tuen jaksoja. Tutkimustiedon mukaan äitien työssäkäynti vähenee, kun kotihoidon tuen määrä kuntalisän myötä kasvaa. Tämä tulos osoittaa, että kuntalisien muutoksella on selvää vaikutusta äitien päätöksiin osallistua työmarkkinoille.

Laadukkaan varhaiskasvatuksen merkitys lasten ja perheiden hyvinvoinnille tunnustetaan aiempaa vahvemmin niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Varhaiskasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle ja myöhemmälle oppimiselle korostetaan yhä enemmän kansainvälisessä keskustelussa ja tutkimuksessa.

Kokonaisuutena tarkastellen kotihoidon tukemiseen liittyvät seikat ovat hyvin monimuotoisia. Yhteiskunnallinen kehityssuunta suosii varhaiskasvatuspalvelujen käyttöä. Valtion hallinnossa on pyrkimys huolehtia työvoiman saatavuudesta ja tätä tuetaan vuosittaisilla varhaiskasvatusmaksujen alentamisella. Kotihoidon tuen kuntalisään liittyviä käytännön kysymyksiä ovat lisän suuruus, mahdolliset sasarkorotukset, tukeen oikeuttava lapsen ikä sekä tuen myöntämistä koskevat aikarajoitukset.

Mikäli kuntalisä otetaan käyttöön Aurassa, on huomioitava siitä aiheutuvat lisäkustannukset. Mikäli nykyisille kotihoidon tukea saaville, alle 3-vuotiaiden lasten perheille maksettaisiin kotihoidon tuen kuntalisää esim. 100,00 euroa/lapsi/kk, olisi vuosikustannus 39 600,00. 150 euron lapsikohtaisella kuntalisällä vuosikustannus olisi 59 400,00 ja 200 euron lisällä 79 200,00.

Varhaiskasvatuspalvelujen hoitopaikkatilanne on tällä hetkellä varsin haastava; paikkoja ei aina kyetä tarjoamaan perheen tarpeiden mukaisesti läheltä omaa kotia ja saman perheen lapset voldaan joutua sijoittamaan eri varhaiskasvatuspaikkoihin. Tilanteen haastavuus tullee jatkumaan ainakin vuosien 2022-2023 ajan, vuonna 2021 ja 2022 syntyneiden siirtyessä kotihoidosta varhaiskasvatuksen piiriin. Alle 3-vuotiaita lapsia saa olla päiväkotiryhmässä enintään 12 ja perhepäivähoidossa 4. Mikäli nyt kotihoidossa olevista lapsista puolet siirtyisi varhaiskasvatukseen, tarvittaisiin heitä varten 1 päiväkotiryhmä ja yksi perhepäivähoitaja lisää. Näiden henkilöstökustannus olisi n. 151 200 euroa/vuosi.

Jos kunnassa otetaan käyttöön kotihoidon tuen kuntalisä alle 3 -vuotiaiden lasten osalta, voidaan vähentää jonkin verran varhaiskasvatuksen kysyntää. Kuntalisän tulisi olla riittävän suuri, jotta se luo perheille todellisen vaihtoehdon varhaiskasvatuspaikalle. Kuntalisän maksaminen tulisi olla myös riittävän pitkäkestoinen, jotta vanhemmat voivat luottavaisesti valita sen vaihtoehdoksi (esim. valtuustokausi). Kuntalisän käyttöönotto voi myös lisätä lakisääteisen kotihoidon tuen kustannuksia, jos nyt varhaiskasvatuksessa olevien lasten huoltajat päätyisivät vaihtamaan lapsensa kotihoitoon.

 

Ehdotus

Esittelijä

Tuija Pellosmaa, Hallintojohtaja, tuija.pellosmaa@aura.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa edellä kuvatun selvityksen kunnanhallitukselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Sivistyslautakunta on kunnanhallituksen toimeksiannon mukaan laatinut selvityksen kotihoidontuen kuntalisästä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus päättää

  1. merkitä sivistyslautakunnan selvityksen kotihoidontuen kuntalisästä tietoonsa saatetuksi,
  2. että kotihoidontuen kuntalisä otetaan käyttöön kokeilukaudeksi vuosille 2023 - 2025,
  3. että kotihoidontuen kuntalisää maksetaan alle kolmevuotiaasta kotona hoidettavasta lapsesta 200 euroa kuussa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  1. merkitä sivistyslautakunnan selvityksen kotihoidontuen kuntalisästä tietoonsa saatetuksi,
  2. että kotihoidontuen kuntalisä otetaan käyttöön kokeilukaudeksi vuosille 2023 - 2024,
  3. että kotihoidontuen kuntalisää maksetaan alle kolmevuotiaasta kotona hoidettavasta lapsesta 200 euroa kuussa.

Tiedoksi

Varhaiskasvatuspäällikkö, kirjanpito

Muutoksenhaku

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

- kunnan jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Auran kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on päätöksen tehnyt toimielin/viranomainen.

Kirjaamon yhteystiedot:

Postiosoite: PL 24, 21381 AURA     

Käyntiosoite: Perkkiönkuja 2 AURA 

Sähköpostiosoite: kunta@aura.fi    

Puhelinnumero: 02-486430             

 

Kirjaamon aukioloaika on ma – to klo 8 – 16 ja pe 8 – 14.45.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

 

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

 

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

 

- päätös, johon haetaan oikaisua

- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

- millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

 

Pöytäkirja

 

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Auran kunnan kirjaamosta.