Kunnanhallitus, kokous 5.2.2024

§ 25 Talouden tasapainottaminen 2024/tilannekatsaus

AurDno-2024-1

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Perustelut

Kuntatalous muuttui olennaisesti vuoden 2023 alusta, kun hyvinvointialueet aloittivat ja sote siirtyi pois kuntien vastuulta. Muutoksen myötä sote-menot ja tulot poistuivat kuntien taloudesta. Julkisen talouden pitkään jatkunut kestävyysvaje ei kuitenkaan poistunut. Koronavuosien vahvemman valtion tuen jälkeen tilanne kunnissa on jopa aiempaa haastavampi, vaikka nyt soten puolesta ennakoinnin pitäisi olla aiempaa helpompaa.

Eniten kunnan toimintaan ja tulevaisuuteen vaikuttaa kunnan väestökehitys, kunnan väkiluvun kehittyminen, väestön ikärakenne ja huoltosuhteen kehittyminen. Lisäksi monet valtion ratkaisut vaikuttavat voimakkaasti kuntiin, kunta-valtiosuhteessa kunta kun on aina altavastaajan asemassa.

Kuntatalouden kehitysarvio 2024–2027 on heikentynyt ja tulojen ja menojen välillä on kunnissa yleisesti kasvava epätasapaino. Kuntatalouden paineita lisäävät  myös korkealla pysyvät nettoinvestoinnit ja verotuloarviota painaa talouskasvun hidastuminen, jopa taantuma. Valtionosuuksia pienentävät muun muassa sote-siirtolaskelmien tarkentumien ja hallitusohjelman päätökset.

Auran valtuusto hyväksyi kokouksessa 18.12.2023 talousarvion vuodelle 2024. Talousarvio on noin 640 000 euroa alijäämäinen. Myös suunnitelmavuodet osoittavat alijäämää. Taseen ylijäämä on tällä hetkellä noin 4 miljoonaa euroa, mutta se heikkenee, mikäli käyttömenoja ei saada hillittyä ja taloutta tasapainotettua.

Kuntalaki edellyttää, että taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan on vuonna 2024 mahdollista anoa harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta. Myönteisen päätöksen yhtenä ehtona on, että kunta laatii talouden tasapainotussuunnitelman taloutensa vakauttamiseksi.

Myös valtuuston hyväksymässä talousarviossa on todettu, että koska talousarvion kaikki suunnitelmavuodet ovat alijäämäisiä, tulee kunnanhallituksen käynnistää talouden sopeuttamisen suunnittelu vuoden 2024 aikana. Talouden tasapainottaminen edellyttää kunnan talouden kokonaiskuvan, liikkumavaran ja rahoituskyvyn ymmärtämistä muuttuneessa kontekstissa. Palvelurakenteet on sopeutettava palvelutarpeeseen pitkällä aikavälillä kestävästi.

Tasapainoisen talouden säilyttäminen edellyttää myös ennakoinnin ja seurannan parantamista niille asetettujen tarkoituksenmukaisten tavoitteiden, mittareiden ja kriteerien avulla. Esimerkiksi syntyvyydellä on suora yhteys ryhmäkokoihin ja tilatarpeisiin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Painopisteen tulee olla hyvälaatuisissa, oikein mitoitetuissa lakisääteisissä palveluissa. Vapaaehtoisten palveluiden tuottamisessa kriteerinä on palvelun vaikuttavuus.

Valtuuston hyväksymässä strategiassa annetut palvelulupaukset ohjaavat myös talouden tasapainottamistyötä. Esimerkiksi asioiden tekeminen yhteistyössä muiden kanssa on yksi palvelulupauksista mutta myös mahdollisuus tuottaa palveluita resurssitehokkaasti eli myös kunnan talouden kannalta kestävästi. Vakaa ja tasapainoinen kuntatalous on yksi strategian palvelulupaus mutta myös kunnan lakisääteinen velvoite. Tätä taustaa vasten on tehty suunnitelma talouden tasapainottamisohjelman laatimisesta vuonna 2024. Ohjelman laatimiseen liittyvä selvitys- ja tiedonkeruuvaihe toteutetaan kevään aikana siten, että vuosille 2024 – 2026 jaksotettu tasapainottamisohjelma on tuotavissa valtuuston käsittelyyn kesäkuussa 2024. Tämä mahdollistaa ohjelman toimenpiteiden huomioimisen vuoden 2025 talousarviovalmistelussa heti raamivaiheesta alkaen.

Tasapainottamisohjelman valmistelun on ajateltu etenevän seuraavasti:

  1. Ohjelmatyön käynnistäminen (tammi-helmikuu)
  2. Tiedon keruu ja analysointi (tammi-maaliskuu)
  3. Tasapainottamistoimenpiteiden määrittely tiedonkeruun pohjalta (maalis-toukokuu)
  4. Tasapainottamisohjelman kokoaminen ja hyväksyntä (touko-kesäkuu)
  5. Ohjelman toteuttaminen ja seuranta (elokuu 2024 – joulukuu 2026)

Tasapainottamisohjelman valmistelu toteutetaan kunnanhallituksen ohjauksessa. Tarkempi suunnitelma ohjelman valmistelusta on pykälän liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus päättää käynnistää talouden tasapainottamisohjelman valmistelun pykälän selosteessa ja liitteessä eritellyn suunnitelman mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 15.1.2024 § 6 suunnitelman talouden tasapainottamisohjelman laatimiseksi. Kunnanhallitus seuraa työn etenemistä suunnitelman mukaan. Kunnanjohtaja vastaa työn etenemisestä raportoimisesta kunnanhallitukselle.

Tasapainottamisohjelman valmistelun vaiheet ovat tähän mennessä edenneet seuraavasti

Ohjelmatyön käynnistäminen (tammi-helmikuu)

  • Kunnanhallituksen päätös ohjelman laatimisesta > toteutunut
  • Esihenkilöiden ja henkilöstön edustajien orientoiminen > toteutunut
  • Tulossa: Valtuuston iltakoulu ma 12.2.2024 klo 17 – 19

Tiedon keruu ja analysointi (tammi-maaliskuu)

Toimialakohtaiset alkupalaverit pidettiin viikoilla 4 ja 5. Alkupalavereissa käytiin keskustelu toimialan nykytilanteesta ja tulevista näkymistä. Lisäksi käytiin läpi ohjeistus tiedonkeruuvaiheen toteuttamisesta ja sovittiin seuraavan seurantapalaverin ajankohta.

Alkupalavereissa keskusteltiin mm. seuraavista teemoista:

Elinvoimatyön osalta todettiin, että palvelut tuotetaan hyvin kustannustehokkaasti jo nyt. Jatkossa työn painopistettä fokusoidaan entistä enemmän yritysten sijoittumispalveluiden kokonaisuuteen sisältäen palvelut maankäytön suunnittelusta kaavoitukseen ja suunnitelmalliseen kuntamarkkinointiin. Konkreettisina toimenpiteinä lähdetään valmistelemaan Metsä-Halavan asuinalueen myyntikampanjaa sekä Auranportin yritysalueen kehittämissuunnitelmaa yhteiskehittämisen kautta. Yrityspalveluiden saatavuus ja kunnan yritysmyönteisyys konkretisoituu elinvoimaohjelman toteutumisen kautta.

Hyvinvointitoimialan alkupalaveriin osallistuivat toimialajohtajan lisäksi toimialan esihenkilöt. Toimiala on kunnan suurin sisältäen sivistyspalveluiden, vapaa-aikapalveluiden ja hyvinvointipalveluiden kokonaisuudet.

  • Perusopetuksen osalta tullaan käymään läpi seuraavat kokonaisuudet: Opetus, kouluruokailu (osana ruokapalveluiden kokonaisuutta), koulukuljetukset sekä aamu- ja iltapäivätoiminta
  • Varhaiskasvatuksen tarkastelu liittyy seuraaviin kokonaisuuksiin: Päiväkodit: yksityinen – kunnallinen, perhepäivähoito: yksityinen – kunnallinen, esiopetus, lasten kotihoidon tuki sekä kotihoidon tuen kuntalisä.
  • Kirjaston, vapaan sivistystyön, hyvinvointi-, liikunta- ja vapaa-aikapalveluiden osalta keskustelu käytiin tässä vaiheessa yleisemmällä tasolla.

Hallinnon alkupalaverin keskeinen sisältö liittyi seuraaviin kokonaisuuksiin:

  • Ruokahuolto- ja siivouspalveluiden eri toteutusmahdollisuuksien vertailu
  • Talous- ja palkkahallinnon tarkoituksenmukainen toteuttaminen tulevaisuudessa -vertailu kh:n aiemman toimeksiannon mukaisesti
  • ICT-, tiedon- ja asiakirjahallinnon tarkoituksenmukainen toteuttaminen tulevaisuudessa -vertailu
  • Poissaolojen vähentäminen ja poissaolokustannusten pienentäminen suunnitelmallisella työkykyjohtamisella
  • Toimielin- ja päätöksentekorakenteiden tarkastelu

Teknisen toimialan alkupalaverissa keskusteltiin erityisesti seuraavista teemoista:

  • Tarkastelun pääpainopiste tulee olemaan kiinteistöt, niiden kunto, käyttöaste ja tarkoituksenmukaiset tilajärjestelyt palvelun tuottamisen näkökulmasta riippuen. Varhan ratkaisut palveluverkosta ja niiden vaikutus kunnan kiinteistöjen käyttöön tulevaisuudessa.
  • Lisäksi läpikäydään yleiset alueet, piha-alueet, liikunta- ja ulkoilualueet, maa- ja metsätilat, liikenneväylät ja tiestö, kunnossapito (kesä - talvi) sekä muut kokonaisuudet erityisesti yhteistyömahdollisuuksien ja palveluiden laajuuden osalta
  • Investointien tarkastelu
  • Vuonna 2022 laaditun energiansäästöohjelman toteutuminen, vaikutukset ja mahdolliset jatkotoimenpiteet

Kuntakonsernin, rahoituksen ja kehittämisen näkymien sekä kiinteistöjen kokonaisuuden tulevaisuuskuvan osalta tarkastelua valmistelee kunnanjohtaja.

Seuraavat toimialakohtaiset kokoontumiset ovat helmi-maaliskuun vaihteessa, jolloin tiedon keruusta siirrytään suunnitelman mukaisesti vaiheeseen kolme: tasapainottamistoimenpiteiden määrittely tiedonkeruun pohjalta.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi yhteenvedon tasapainottamistyön etenemisestä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.