Kunnanhallitus, kokous 4.9.2023

§ 182 Oikaisuvaatimus pride-liputuksesta

AurDno-2023-207

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Perustelut

Vasemmistoliiton valtuutettu Jenni Päätalo jätti seuraavan valtuustoaloitteen Pride-liikkeen tukemisesta vuonna 2023 valtuuston kokouksessa 20.6.2022 § 30:

"Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisten oikeuksien ja etujen puolesta tehtyä työtä puolustaa maailmanlaajuisesti Pride-liike. Ensimmäiset Pride-marssit pidettiin 28. kesäkuuta vuonna 1970 New Yorkissa ja Los Angelesissa. Suomessa liikkeen juuret ulottuvat SETAn perustamiseen vuonna 1974 ja sitä kautta Helsinki Prideen. Vuonna 2000 juhlittiin ensimmäistä Helsinki Pride - viikkoa, ja vuodesta 2006 lähtien ko. viikko on järjestetty joka vuosi. Nykyisin Helsinki Pride on Suomen näkyvin kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma.

Pridea juhlitaan tänä vuonna ympäri Suomea useissa kunnissa ja kaupungeissa läpi kesän eri aikoina. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa järjestetään Turku Pride 22.-28.8., Kustavissa Queerstavi Pride 16.7. ja naapurikuntamme Liedon ensimmäinen Pride 20.8.

Suomessa voimassa olevat tasa-arvo- sekä yhdenvertaisuuslaki velvoittavat viranomaisia ja työnantajia edistämään yhdenvertaisuutta. Vähemmistöjen asemaa ei saada parannettua vain vähemmistöjen äänillä vaan siihen vaaditaan enemmistön tuki. Esitän, että Auran kunta ottaa vuonna 2023 kesällä osaa Pride -liikkeeseen ja tukee ja tekee siten työtä ihmisoikeuksien edistämisen puolesta. Osanotto voi olla esimerkiksi liputus, puistonpenkin maalaaminen sateenkaarivärein tai muu vastaava. Vain mielikuvitus on rajana."

Varsinais-Suomen kunnissa ei toistaiseksi ole yhtenäistä käytäntöä Priden viettämisestä. Seuraavia käytäntöjä on tiedossa:

  • Turku ja Salo liputtavat ajalla 21. - 27.8. sateenkaarilipuilla erikseen määritellyissä paikoissa
  • Paimiossa on ohjelmaa, mm. taidenäyttely kaupungintalolla, Pride-tapahtumassa 16. - 19.8.

Auran kunnan strategian arvoviestin mukaan "Aura on kuntana nuorekas, nykyaikainen, kasvava, yrittäjämyönteinen ja ihmisläheinen." Strategian terveyden virta -päämäärään sisältyy palvelulupaus "Vahvistamme osallisuutta ja torjumme yksinäisyyttä". Palvelulupaukseen sisältyy seuraavat tavoitteet:

  • Kannustamme matalan kynnyksen kohtaamisiin.
  • Osallistamme kuntalaisia ja sidosryhmiä mukaan toimintaan eri tavoin.
  • Kaikenlaiselle kiusaamiselle kunnassa on nollatoleranssi.

Vakiintuneen käytännön mukaan kunnan liputuksista on päätetty teknisessä lautakunnassa. Hallintosäännön 23 §:n mukaan kunnanhallitus ratkaisee asia, joita ei ole säädetty tai määrätty kunnan muun viranomaisen toimivaltaan. Periaatelinjaukset tekee kunnanhallitus.

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus päättää, että Aurassa järjestetään jatkossa Pride-liputus yhtä aikaa Turun Pride -viikon yhteydessä kunnanviraston pihassa. Vuonna 2023 liputus järjestetään 21. - 27.8. 

Päätös

Ari-Pekka Haapanen teki ehdotuksen: Kunnanhallitus päättää, että Aura ei kuntana liputa Pride -viikolla. Lisäksi kunnanhallitus päättää, että yhteisöillä, yrityksillä ja poliittisilla liikkeillä on mahdollisuus hakea kunnalta erillislupaa liputtamiseen tapahtumiinsa. Ari-Pekka Haapasen ehdotus raukesi kannattamattomana.

Jouko Vähä-Rahka esitti, että Auran kunta liputtaa Pride-liikettä yhden päivän, 21.8.2023.

Liisa-Anneli Holmberg ja Jukka Leino kannattivat Jouko Vähä-Rahkan esitystä.

Suoritettiin äänestys, jossa kunnanjothajan esitys oli JAA ja Vähä-Rahkan esitys EI. Äänestyksen tulos oli kuusi ei-ääntä ja yksi tyhjä ääni. Kunnanhallituksen päätökseksi tuli liputtaa Pride-liikettä yhtenä päivänä, 21.8.2023.

 

 

Eriävä mielipide

Ari-Pekka Haapanen jätti eriävän mielipiteensä pöytäkirjaan:

"Jätän eriävän mielipiteen Auran kunnan osallistumisesta Pride -liputukseen. Perusteluna on se, että kunnan tulisi pidättäytyä osallistumasta ideologisten, poliittisten tai sen kaltaisten liikkeiden toimintaan. Näin on monessa kunnassa tehty jo. Myös päätösehdotukseen johtaneet perustelut liittyen kuntastrategiaan olivat varsin ohuet. Yhdistyksille ja liikkeille varattaisiin kuitenkin mahdollisuus hakea erikseen lupaa liputukseen ja tämä olisi mielestäni riittänyt. Siihen suuntaan on monessa kunnassa mentykin."

Äänestystulokset

  • Ei 6 kpl 86%

    Jouko Vähä-Rahka, Jenni Päätalo, Jukka Leino, Laura Alikeskikylä, Kalle Isotalo, Liisa-Anneli Holmberg

  • Tyhjä 1 kpl 14%

    Ari-Pekka Haapanen

Valmistelija

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Perustelut

Auran kunta järjesti ensimmäistä kertaa Pride-liputuksen maanantaina 21.8.2023. Liputus perustui kunnanhallituksen päätökseen, jonka taustalla oli valtuustoaloitteen pohjalta tehty päätösehdotus liputtamisesta yhtä aikaa Turun Pride-viikon kanssa ajalla 21. – 27.8.2023. Kunnanhallitus päätti 14.8.2023 § 162 äänin 6 – 0 liputtaa viikon sijaan yhtenä päivänä 21.8.2023.

Päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, joka on päivätty ja toimitettu sähköpostitse lauantaina 19.8.2023 ja kirjattu kunnan asianhallintajärjestelmään maanantaina 21.8.2023. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen kumoamista ja kuntalaisten mielipiteen selvittämistä asiassa. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa esitetään pyyntö jättää kunnanhallituksen liputuspäätös täytäntöönpanematta. Oikaisuvaatimus on pykälän liitteenä.

Oikaisuvaatimuksessa vedotaan kuntalaisten yhdenvertaisuuteen toteamalla muun muassa, että kunnan tehtävä ei ole liputtaa jonkun tietyn vähemmistön tasa-arvon puolesta. Suomi on sitoutunut kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. Kansainväliset ihmisoikeussopimukset määrittelevät vähimmäistason, jolla ihmisoikeuksia on suojattava. Suomessa kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia täydentävät perustuslaissa määritellyt perusoikeudet. Niillä tarkoitetaan oikeuksia, jotka on turvattu perustuslaissa kaikille ihmisille. Perustuslain 6.2 §:ssä todetaan, että ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Ihmisoikeudet, kuten oikeus yhdenvertaiseen kohteluun, eivät ole mielipidekysymys vaan perustuslaissa turvattu perusoikeus. Auran kunnan päätös liputtaa Pride-lipulla on arvovalinta yhdenvertaisuuden puolesta. Eri sidosryhmien osallistamista tukeva toiminta on kunnan strategiassa annettu palvelulupaus, jonka tarkoitus on tuoda lisäarvoa ihmisten elämään, ei heikentää kenenkään etuja tai oikeuksia. Näin ollen asiaperustetta kunnanhallituksen päätöksen kumoamiselle ei oikaisvaatimuksen perusteella ole.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. Täytäntöönpanoon päätöksen muutoksenhakuaikana on ko. asiassa ryhdytty, koska päätöksen ei ole arvioitu heikentävän kenenkään etua eikä oikeutta eikä päätöksen myötä ole syntynyt uusia velvoitteita kuntalaisille. Täytäntöönpanon perusteena on myös olennainen ajallinen yhteys Turun ja useamman muun Varsinais-Suomen kunnan toteuttamaan Pride-viikkoon 21. - 27.8.2023. Päätöstä antaessaan kunnanhallitus ei ole kieltänyt päätöksen täytäntöönpanoa muutoksenhakuaikana. Näin ollen myöskään laillisuusperustetta kunnanhallituksen päätöksen kumoamiselle ei oikaisuvaatimuksen perusteella ole.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan kuntalaisten mielipiteen selvittämistä Pride-liputukseen liittyen. Kuntalaisten osallisuuden vahvistaminen kunnan asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa on tärkeää. Todettakoon kuitenkin, että kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kunnan hallinnosta. Auran kunnan hallintosäännön 23 §:n mukaan kunnanhallitus ratkaisee asiat, joita ei ole säädetty tai määrätty kunnan muun viranomaisen toimivaltaan. Liputuskäytännön tapaiset linjaukset ovat esimerkki tällaisesta kunnanhallituksen toimivaltaan kuuluvasta linjapäätöksestä. Jokaisella kuntalaisella on oikeus esimerkiksi kuntalaisaloitteen kautta tehdä esityksiä vaikkapa eri väestöryhmien noteeraamiseen liittyvistä liputuskäytännöistä tai vähemmistöjen oikeuksien edistämisestä.     

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Terhi Källi, Kunnanjohtaja, terhi.kalli@aura.fi

Kunnanhallitus päättää

  1. merkitä pykälän liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen tietoon saaduksi,
  2. todeta, että edellä selosteessa esitetyn selvityksen perusteella oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaista asia- tai laillisuusperustetta, jonka vuoksi kunnanhallituksen päätös 14.8.2023 § 162 tulisi kumota ja
  3. pitää päätöksen 14.8.2023 § 162 voimassa.

Päätös

Ari-Pekka Haapanen ehdotti muutosta päätösehdotukseen seuraavasti: Kunnanhallitus päättää 1. merkitä pykälän liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen tietoon saaduksi, ja 2. toteaa, että kunnanhallituksen päätös 14.8.2023 § 162 on täytäntöönpantu 21.8.2023 ja näin ollen oikaisuvaatimus on käynyt hyödyttömäksi 3. pitää päätöksen 14.8.2023 § 162 voimassa Lisäksi kunnanhallitus päättää pyytää tarkastuslautakunnalta kohdan kaksi osalta lausunnon siitä, onko täytäntöönpanon osalta rikottu kuntalakia. Ehdotusta ei kannatettu.

Kunnanhallitus hyväksyi kunnanjohtajan päätösehdotuksen.

Eriävä mielipide

  • Jätän eriävän mielipiteen päätöksestä. Kunnanhallituksen olisi tullut todeta, että täytäntöönpanokiellon takia oikaisuvaatimus on käynyt hyödyttömäksi. Katson päätöksen olevan kuntalain vastainen, ja siksi päätöksen lainmukaisuuden arviointiin olisi tullut hakea lausunto tarkastuslautakunnalta.

    Esittelijän perustelut ja vastaperustelu:

    1. "päätöksen ei ole arvioitu heikentävän kenenkään etua eikä oikeutta eikä päätöksen myötä ole syntynyt uusia velvoitteita kuntalaisille."

    - Kunnan viranhaltija ei voi arvioida kenenkään etua, oikeutta tai velvoitetta oikaisuvaatimuksen tarpeen tai siitä seuraavan käsittelyn suhteen. Tämä arviointi hyväksymällä rikotaan vallan kolmijako-oppia, joka on valtiosääntömme sekä demokratian perusarvo ja lähtökohta, "tuomio-valvonta- täytääntöönpano". Kunnanjohtaja ei voi tehdä juridista päätöstä, edes kunnanhallituksen tuella, asioissa, joissa harkintavaltaa ei ole. Kuntalain säännökset ovat tässä suhteessa pakottavia.

    Tämä päätös on heikentänyt kuntalaisen oikeusturvaa. Oikaisupyyntö on tehty hyödyttömäksi täytäntöönpanolla, ollen näin kuntalain vastainen.

    2."olennainen ajallinen yhteys Turun ja useamman muun Varsinais-Suomen kunnan toteuttamaan Pride-viikkoon 21. - 27.8.2023."

    - asiasta olisi ehtinyt kokoustaa ennen täytäntöönpanoa ja viikossa on muitakin päiviä. Ylipäänsä päätettäviksi tuotavien asioiden osalta tulee huomioida päätösten lainvoimaisuuden voimaantulo. Päätettävät asiat tulee voida käsitellä siten, että mahdollinen oikaisuvaatimusaika ei tule päätösten täytäntöönpanon esteeksi.

    Muiden kuntien Pride- liputus EI ole laissa määritetelty "olennainen ajallinen yhteys". Liputus oltaisiin voitu toteuttaa ko. viikon puitteissa e. 27.8. tai riippumatta viikosta myöhemmin.

    Kuntalain mukainen kunnan perustoiminta ei olisi vaarantunut mitenkään liputuksen lykkäämisellä. Perustelu ei saa tukea kuntalaista.

    3. "Päätöstä antaessaan kunnanhallitus ei ole kieltänyt päätöksen täytäntöönpanoa muutoksenhakuaikana. Näin ollen myöskään laillisuusperustetta kunnanhallituksen päätöksen kumoamiselle ei oikaisuvaatimuksen perusteella ole."

    - Kunnanhallitus ei ole kieltänyt päätöksen täytäntöönpanoa, joten asiassa tulee sovellettavaksi Kuntalain säännös täytäntöönpanokieltoa koskien. Joka tapauksessa, vaikka kunnanhallitus olisi nimenomaan kieltänyt toimeenpanon (toisin kuin tässä), ei perustelu olisi juridisesti tarkastellen kestävä. Kunnanhallituksen päätöstä ei ollut tarkoituskaan kumota, koska täytäntöönpanon kautta oikaisuvaatimus kävi hyödyttömäksi.

    Huomioitavaa on myös, että asiasta ei olisi tiedetty ilman viikkolehden (AVL 18.8) uutista, sillä pöytäkirja ei ollut vielä julkinen ennen täytäntöönpanoa.

    Ari-Pekka Haapanen
    Kunnanhallituksen jäsen


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

-se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

-kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

-päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,

-päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai

-päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 32, 20101 TURKU    

Käyntiosoite: Sairashuoneenkatu 2 – 4, 20100 TURKU                            

Sähköpostiosoite: turun.hao(at)oikeus.fi

Puhelinnumero: 029 56 42410

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

-päätös, johon haetaan muutosta

-miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

-perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

-päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

-todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

-asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Auran kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 24, 21381 AURA      

Käyntiosoite: Perkkiönkuja 2 AURA 

Sähköpostiosoite: kunta@aura.fi    

Puhelinnumero: 02-486430             

Kirjaamon aukioloaika on ma – to klo 8 – 16 ja pe 8 – 14.45.